Page 11

Dansk Erhvervsavis nr. 4

DANSK ERHVERV detailhandel 19.-21. marts 2014 S 11 heden har mulighed for en klarere demokratisk stemme ved at kunne vælge at reklamere via tv - hvis den vurderede, at det passede bedre til budskabet og målgruppen? I en tid, hvor der tales om stigende politikerlede, og hvor politikere og partier kæmper med at inddrage almindelige mennesker i en stadig mere kompleks politisk proces, var det måske meget sundt at få noget mere ufiltreret politisk kommunikation.” Kreativitet slår budgettet I Kreativitet & Kommunikation, brancheforeningen for rådgivende kreative erhverv, forventer administrerende direktør Tine Aurvig-Huggenberger ikke, at der vil blive vendt op og ned på det danske samfund, blot fordi politiske reklamer på tv bliver tilladt. Hun tror slet ikke på, at det bliver pengeposens størrelse, der kommer til at afgøre, hvem der får den største opmærksomhed: ”Politisk tv-reklame vil fremme den politiske debat, og det vil snarere blive kreativiteten frem for budgettets størrelse, der vil være afgørende for de formidlede holdningers gennemslagskraft. Det er jo heller ikke nødvendigvis dyrere at reklamere på tv end i trykte medier. Men hverken politikerne eller bureauerne kan narre vælgerne, og politiske tv-reklamer skal lige som al anden reklame leve op til ret skrappe standarder og regler,” påpeger hun. Om tilladelse til politiske tv-reklamer så vil vende op og ned på den udøvende branche, kan Tine Aurvig- Huggenberger heller ikke umiddelbart forestille sig: ”Vi har allerede masser af bureauer, der har lang og indgående erfaring med politisk kommunikation og kampagner, og de politiske partier har jo i dag bureausamarbejder. Men hvis der er nogen, der finder på noget helt nyt i forhold til politisk kommunikation, er der garanteret også en plads til dem på dette marked.” Administrerende direktør Tine Aurvig- Huggenberger, Kreativitet & Kommunikation. Markedsdirektør Søren Friis Larsen, Dansk Erhverv. Klip ikke Dankortet i stykker I forbindelse med det forestående salg af Nets, finder Dansk Erhverv det påkrævet at minde om den aftale, ejerne af Nets - de danske pengeinstitutter - indgik for under et år siden, og som skal sikre udstedelsen og udviklingen af Dankortet foreløbig frem til 2020. Af Kristian Kongensgaard Omkostningerne ved at betale med Dankort er 1 øre for hver betalt krone. Betaler man med sedler og mønter løber de samfundsmæssige omkostninger op i knap 4 øre. Finder man internationale kredit- og debetkort frem koster det 4-7 øre. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvordan regningerne betales, og for Dansk Erhverv taler tallene da også for sig selv: ”Dankortet er et unikt betalingskort og den billigste betalingsløsning for både forretninger og forbrugere. Alternativerne er alt for dyre,” siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv. ”Vi har behov for en melding om tiden efter 2020.” Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør, De Samvirkende Købmænd Han finder det påkrævet netop nu at gøre opmærksom på den Dankortaftale, som Nets og pengeinstitutterne, der ejer Nets, indgik med Dansk Erhverv for under et år siden. Ifølge aftalen har pengeinstitutterne forpligtet sig til fortsat aktivt at udstede Dankort frem til foreløbig 2020. Pengeinstitutterne skal tænke sig om Dansk Erhverv har på detailhandlens vegne påtaget sig at finansiere de samlede omkostninger til driften af Dankortet og påtage sig løbende udviklingsomkostninger. ”Et salg af Nets må ikke rokke ved Dankortaftalen. Vi står ved vores forpligtelser, og det forventer vi også, at pengeinstitutterne fortsat vil gøre. Dankortet er et unikt betalingskort og den billigste betalingsløsning for både forretninger og forbrugere. Det er der ingen grund til at skrotte, mener Dansk Erhverv. Nets ejer eller drifter vitale dele af den danske betalingsinfrastruktur, og pengeinstitutterne skal tænke sig om. Det er afgørende, at samfundsmæssige interesser også fortsat vil blive varetaget efter et salg af Nets,” påpeger Henrik Hyltoft. Han gør især opmærksom på behovet for fortsat at have styr på datasikkerheden, og at der er et særligt tilsyn med omkostningerne på flere af Nets produkter: ”Den danske lovgivning på området sikrer, at der fortsat vil blive ført skarpt tilsyn med priserne på en række af Nets produkter. Vi opfordrer til, at produkter som for eksempel betalingsservice også i fremtiden vil blive underlagt samme tilsyn med priser og avancer, som det i dag er tilfældet med priser for betalingskort.” Dansk Erhverv støtter også det brede politiske ønske om en grundig undersøgelse af det nært forestående salg af Nets betydning for vitale dele af den danske betalingsinfrastruktur. Foto: Colourbox. Hvad sker der efter 2020? De Samvirkende Købmænd vil også gerne allerede nu kende Dankortets skæbne på lang sigt: ”Frem til 2020 ligger der som bekendt en aftale mellem Dansk Erhverv og Nets, der forpligter en køber. Vi har behov for en melding om tiden efter 2020 om, hvorvidt bankerne fortsat, også prismæssigt, vil bakke op om Dankortet, når de ikke længere ejer Nets,” siger DSK’s vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen. Markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv. Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd.


Dansk Erhvervsavis nr. 4
To see the actual publication please follow the link above