Page 6

Dansk Erhvervsavis nr. 4

DANSK ERHVERV e-handel 19.-21. marts 2014 S 6 Styrket momsindsats vil forbedre dansk konkurrenceevne Forbrugerne vil have oplevelser på nettet Når danskerne er vilde med at handle på nettet, og allerede nu bruger 69 milliarder kr. om året i netbutikker, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt forretningerne skal være på nettet, men hvordan. Af Dorthe Pihl Utrygge forbrugere, der foretrækker indkøb i en fysisk butik frem for på nettet, er tæt på fortid. Det vurderer ph.d. i forbrugeradfærd Heidi Boye, mediebureauet Carat A/S. ”Den gennemsnitlige forbruger anvender 15 timer om ugen på at søge produkter på tablet eller mobiltelefon. 50 procent af dem har købt en vare inden for den første time. Derfor skal danske butikker være til stede på nettet,” forklarer hun. Tiden er en afgørende faktor Når flere og flere danskere vælger at gøre deres indkøb på nettet, skyldes det i høj grad ønsket om at spare tid. ”Vi har simpelthen ikke tid til at handle på samme måde, som vi gjorde tidligere. Derfor er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt butikkerne skal have en digital salgskanal, men hvordan. Dèr skal de danske virksomheder frem i bussen,” påpeger Heidi Boye. ”Brug de tidligere forbrugerdata, du har om kunderne, til at foreslå andre varer, de måske vil synes om.” Heidi Boye, forbrugerekspert, Carat A/S Selvom vi er glade for at handle på nettet, foretrækker vi i stigende grad netbutikker, der formår at give os oplevelser på den digitale platform. ”Alt for mange butikker tænker online butikken som en ekstra salgskanal uden en klar strategi. Tendensen er, at kunderne vil have en oplevelse på samme måde som i den fysiske butik. Tag for eksempel en boligbutik. Her vil kunderne gerne gå rundt og samle inspiration - det samme vil de på nettet. Derfor skal hjemmesiden afspejle universet i butikken med stemningsbilleder, hvor produkterne indgår i en sammenhæng,” siger Heidi Boye og fortsætter: ”Vi kan også godt lide, når der er opskrifter og anden inspiration på siden. Sørg for at rådgive folk, når de handler på nettet, og bruge de tidligere forbrugerdata, du har om kunderne, til at foreslå andre varer, de måske vil synes om. Det er en virksomhed som Amazon rigtig god til.” Bedre service skal redde butikkerne Men kan vi så regne med, at der ikke længere er butikker på Strøget om 10 år? ”Nej, der vil stadig være plads til de butikker, der redefinerer deres rolle og giver kunderne en ekstra købsoplevelse. Det handler blandt andet om at levere en supergod og personlig service - et add on i forhold til den digitale butik,” slutter Heidi Boye. Den gennemsnitlige forbruger anvender 15 timer om ugen på at søge produkter på tablet eller mobiltelefon. 50 procent af dem har købt en vare inden for den første time. (Foto: Colourbox). Heidi Boye, ekspert i forbrugeradfærd, Carat A/S. Tre gode råd • Det handler ikke om, hvorvidt du skal være til stede på nettet, men hvordan? • Forbrugerne forventer at få oplevelser på nettet. Tænk derfor hele salgstragten fra inspiration til køb ind i din netbutik. • Brug kundernes købshistorik og data til at tilbyde andre varer, de kunne være interesserede i. For at sikre, at den danske statskasse indkasserer de momsmillioner, den er berettiget til, og for at danske netbutikker kan konkurrere på mere lige vilkår med udenlandske netbutikker, er der grundlæggende tre håndtag at tage fat i, mener Dansk Erhverv. • SKAT skal tildeles de fornødne ressourcer, så de kan øge momskontrollen. • SKAT skal have hjemmel til at indhente oplysninger til brug for afgiftsligningen således, at man kan kontrollere, om udenlandske netbutikker afregner den retmæssige moms i Danmark. • ’Mini One Stop Shop’ skal udvides til også at omfatte varer. Den såkaldte ’Mini One Stop Shop’ - MOSS - bør udvides til også at omfatte varer. Etableringen af MOSS for elektroniske ydelser og teleydelser fra 2015 indebærer, at virksomhederne inden for de brancher, der forhandler varer omfattet af MOSS-ordningen, ikke behøver at registrere sig i alle de EU-lande, de har kunder i. De behøver kun at angive og afregne moms i det EU-land, hvori de er etableret. Betalingen overføres automatisk til de forskellige medlemsstater, hvor der skal afregnes moms. På grund af den høje danske momssats må Danmark med en sådan ordning forventes at blive en klar nettomodtager af momsprovenu, hvis MOSS udvides til også at omfatte varer. E-HANDEL


Dansk Erhvervsavis nr. 4
To see the actual publication please follow the link above