
 
		Ledelse af  
 cirkulær økonomi  
 Der  er  en  række  forhold  en  ledelse  skal  tage hensyn  til,  når  de  
 udvikler forretningsmodeller for cirkulær økonomi. Det kan være  
 svingende materialepriser, de nødvendige kompetencer, fastlæg-gelse  
 af krav og muligheder med leverandører, og markedets for-ventninger  
 til produktet. Et samlet mål er at omstille leverandørkæ-den  
 til at samarbejde om cirkulær økonomi.  
 Virksomhedens ledelse bør derfor have fokus på inddragende og  
 transparent  leverandørstyring,  der kan understøtte de cirkulære  
 forretningsmål. En cirkulær forretningsmodel hviler i høj grad på et  
 veludviklet leverandørsamarbejde, hvor man har en åben forståelse  
 for hinandens forretning og behov som illustreret i de 3 faser og  
 deres cases.  
 Det bliver en voksende udfordring for virksomheder, der ikke evner  
 at  imødekomme  og  tilpasse  sig  interessenternes  forventninger.  
 Fokus på markedskrav og god tilpasningsevne er og bliver et stadig  
 vigtigere konkurrenceparameter i en effektiv og langsigtet virksom-hedsstrategi. 
  Det er altid værd at huske på, at interessenters for-ventninger  
 ofte går videre end blot det at overholde lovgivningen.  
     
 8	 Cirkulær økonomi i handlen  /  Dansk Erhverv