
 
		»T-Rexens mund hænger lidt i venstre m 38 Magasinet  3 ∙ 2019 
 ser til Knuthenborg Safaripark: Dette års satsning  
 på en ny teltby til overnattende familier  
 efter forbillede fra en fransk dyrepark, og sidste  
 års amerikansk-inspirerede lancering af  
 Dinosaurskoven med den arrigt udseende  
 tyrannosaurus  
 rex og dens arvefjende triceraptops  
 med det korte næsehorn, som sidste  
 år løftede besøgstallet fra 255.000 til 325.000,  
 ny rekord for Knuthenborg Safaripark. 
 En tid knipsede fotografen tilfreds. Han arbejder  
 også for dagbladet Børsen, så det bliver  
 til ret mange slipsemænd foran en glasfacade,  
 og allerede derfor er sådan en greve med hipsterskæg  
 og bare ben fra shorts til bikerboots  
 et hit. Men undervejs, efter at have arbejdet  
 sig gennem polyesterdinosaurer og telte svævende  
 et par meter oppe i skovbrynet ind mod  
 savannens antiloper, zebraer og gnuer, tændtes  
 i fotografens ansigt et drømmende, lidt  
 uregerligt blik.   
 »Jeg vil gerne have et billede af dig med et  
 næsehorn i baggrunden – uden hegn imellem.« 
 »Uden hegn?« 
 »Uden hegn.« 
 Greven tøvede og vendte det med safariparkens  
 dyrechef, som netop kom forbi. »Jeg kan  
 ikke lide det«, sagde chefzoolog Rasmus Nielsen, 
  en mand med tilbagestrøget hår og rynket  
 pande, »stod det til mig, er svaret nej«. 
 Grev Knuth hørte rådet, men han er jo en  
 grev Knuth, så selvfølgelig. Bekymret lyttede  
 chefzoologen til beslutningen. Han havde noget, 
  han ikke kunne udsætte, men han ville  
 komme så hurtigt, han kunne, sagde han. Og  
 nu holder han her, få meter fra greven og fotografen, 
  med motoren tændt. 
 »Løber næsehorn hurtigt?« vil fotografen  
 vide, mens han justerer den lange linse. Selv  
 har fotografen, en slank mand med lange ben  
 og sneakers, fordelen af at stå længst væk og  
 have næsehornene i synsfeltet. Grevens ben er  
 kortere. De brune ankelhøje bikerboots af  
 mærket Red Wing Shoes kan også blive et problem. 
  Når Christoffer Knuth følger den grågrumsede  
 Limpopoflod gennem grænseegnen  
 mellem Sydafrika, Botswana og Zimbabwe, og  
 videre ind i Mozambique, hvor floden sine steder  
 blot er indtørrede vandhuller, for så i  
 regntiden at svulme op og fosse ud i Det Indiske  
 Ocean, har greven altid sine elskede hånd- 
 »Hvor tæt må man være på  
 næsehornene«, spørger jeg, så roligt  
 jeg kan. Sideruden er åben, der er ikke noget  
 håndsving, og Grev Knuth tog bilnøglerne med,  
 da han forlod ‘Støvbold’, som han kalder sin  
 sølvgrå VW Tiguan, og gik ud på savannen.  
 »Hmm… svært at svare på«. Adam Christoffer  
 lensgreve Knuth til Knuthenborg grunder  
 lidt over spørgsmålet og skotter et øjeblik  
 bagud, henover højre skulder. Knuth har smøget  
 ærmerne op på den hvide skjorte, som  
 hænger løst over de marineblå shorts. Måske  
 skyldes svedperlerne på den kronragede isse  
 bare heden.  
 »De opfatter os vel ikke som truende på den  
 her afstand?« spørger fotografen og trækker  
 bagud, mens greven overvejer endnu et af den  
 slags spørgsmål, som ikke er helt betryggende  
 at få stillet. »Nej nej, bliv stående«, tilføjer fotografen  
 hastigt, da greven vil følge efter den  
 bakkende fotograf, som under tilbagetoget redegør  
 for zoomlinser og en optisk effekt, hvor  
 næsehornene fremstår tættere på motivet i  
 forgrunden. Forklaringen er noget kompliceret, 
  men det korte af det lange er, at det er  
 bedst, hvis fotografen står en del længere væk  
 fra næsehornene end Grev Knuth.  
 Et stykke fra Knuth søger to bastante grå dyr  
 skygge under trækronerne. Det ene næsehorn  
 ænser os næppe, som det står med bagdelen til  
 og græsser. Men det andet følger os vagtsomt.  
 Det er svært at afgøre, om det kompakte dyrs  
 skulen er rettet mod greven, fotografen eller  
 bilen med det åbenstående vindue.  
 En grøn jeep med metalgitre ved dørsiderne  
 nærmer sig. Det er chefzoologen, som Knuth  
 nogle minutter tidligere informerede om situationen. 
  Indtil da havde den medievante og  
 PR-bevidste greve været i fuld kontrol. Resolut  
 havde han ledt fotografen til de nyeste tilføjel- 
 e d l e m s p o r t r æ t