FASE 1: Forbrug
Cirkulær økonomi
i forbrugsfasen
Cirkulære forretningsmodeller etableret med udgangspunkt i for-brugsfasen
tilbyder ressourceeffektive produkt- og serviceløsnin-ger
evt. med genanvendte materialer til forbrugere, offentlige ind-køb
og virksomheder. Det er fx indsamling af brugte produkter og
emballager til genanvendelse gennem tilbagetagningsordninger
i samarbejde med kunderne, så der sikres en genanvendelse af
materialer med høj kvalitet. Tilbagetagningsordninger er en vigtig
del af løsningen, da ordningerne hindrer sammenblanding af mate-rialer
og dermed kvaliteten og mulighederne for genanvendelsen.
Handlen er allerede godt i gang med at identificere muligheder og
udvikle cirkulær forretning. Der opstår nye tilbagetagningsordnin-ger,
fx er der muligheder i indsamling af plastemballager og teksti-ler,
men de kan blive begrænset af lovregler. Antallet af miljømær-kede
produkter vokser og hjælper forbrugere, virksomheder og det
offentlige med at indkøbe mere bæredygtigt. Handel med genbrug
mellem private vokser, og virksomheder tilbyder i stigende grad
salg af elektronikprodukter med genbrugte dele. Det er initiativer,
som forlænger produkter og materialers levetid og sparer brug af
nye ”jomfruelige” materialer.
Opbygning af bæredygtige forbrugsmuligheder og mønstre er afgø-rende
for at få gang i en omstilling til cirkulær økonomi. Interessen
i befolkningen, hos virksomhederne, i det offentlige og i det politi-ske
system skal være til stede for, at der kommer efterspørgsel og
markedstræk efter mere bæredygtige produkter og serviceydelser.
Opstår der efterspørgsel, er det et signal, der stimulerer virksomhe-dernes
vilje til at investere i cirkulær økonomi.
12 Cirkulær økonomi i handlen / Dansk Erhverv