Ledelse af
cirkulær økonomi
Der er en række forhold en ledelse skal tage hensyn til, når de
udvikler forretningsmodeller for cirkulær økonomi. Det kan være
svingende materialepriser, de nødvendige kompetencer, fastlæg-gelse
af krav og muligheder med leverandører, og markedets for-ventninger
til produktet. Et samlet mål er at omstille leverandørkæ-den
til at samarbejde om cirkulær økonomi.
Virksomhedens ledelse bør derfor have fokus på inddragende og
transparent leverandørstyring, der kan understøtte de cirkulære
forretningsmål. En cirkulær forretningsmodel hviler i høj grad på et
veludviklet leverandørsamarbejde, hvor man har en åben forståelse
for hinandens forretning og behov som illustreret i de 3 faser og
deres cases.
Det bliver en voksende udfordring for virksomheder, der ikke evner
at imødekomme og tilpasse sig interessenternes forventninger.
Fokus på markedskrav og god tilpasningsevne er og bliver et stadig
vigtigere konkurrenceparameter i en effektiv og langsigtet virksom-hedsstrategi.
Det er altid værd at huske på, at interessenters for-ventninger
ofte går videre end blot det at overholde lovgivningen.
8 Cirkulær økonomi i handlen / Dansk Erhverv