
 
		Forord  
 Hvordan man som virksomhed håndterer cirkulær økonomi afhæn-ger  
 af positionen på markedet og i værdikæden. Omstilling til cirku-lær  
 økonomi i detail- og engroshandlen (i pjecen kaldet ”handlen”)  
 er vigtig, fordi det er herfra salget af produkter sker til slutkunder.  
 Handlen knytter så at sige den cirkulære økonomi sammen til en  
 cirkel, når den fx sammen med kunderne tilbagetager produkter til  
 genanvendelse og re-designer med henblik på genanvendelse i nye  
 produkter.  
 Omstillingen er nødvendig, for vi bruger flere ressourcer, end jor-den  
 kan levere. Cirkulære økonomiske forretningskoncepter er en  
 del af løsningen og skal bane vejen for et mindre ressourceforbrug  
 og en styrket konkurrenceevne for virksomheder og samfund. Hvis  
 omstilling til cirkulær økonomi håndteres effektivt, kan der skabes  
 7.000-13.000 nye jobs i Danmark inden 2035.  
 Virksomheder  vil  opnå  konkurrencefordele,  hvis  den  formår  at  
 bringe sig på forkant med relevante cirkulære forretningsmodeller,  
 som styrker ressourceeffektiviteten i samfundet. Virksomheder har  
 meget at byde på, når det gælder om at levere grønne og cirkulære  
 produkter og serviceydelser til samfundet.  
 For at vise hvordan omstilling  til  cirkulær økonomi kan ske,  stil-ler  
 pjecen skarpt med konkrete virksomhedscases fra det danske  
 handelsmarked. Dansk Erhverv ønsker hermed at sende et tydeligt  
 signal om, at erhvervslivet er i gang med at udvikle cirkulære for-retningsmodeller  
 for at bidrage til bæredygtig vækst og omstilling  
 i samfundet.   
 Pjecen er Dansk Erhvervs bud på, hvordan ansvarlig forretnings-drift  
 og bæredygtighed går hånd i hånd. 
 God læselyst 
 Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef, Dansk Erhverv 
 Cirkulær økonomi i handlen /  Dansk Erhverv	 3