Forord
Hvordan man som virksomhed håndterer cirkulær økonomi afhæn-ger
af positionen på markedet og i værdikæden. Omstilling til cirku-lær
økonomi i detail- og engroshandlen (i pjecen kaldet ”handlen”)
er vigtig, fordi det er herfra salget af produkter sker til slutkunder.
Handlen knytter så at sige den cirkulære økonomi sammen til en
cirkel, når den fx sammen med kunderne tilbagetager produkter til
genanvendelse og re-designer med henblik på genanvendelse i nye
produkter.
Omstillingen er nødvendig, for vi bruger flere ressourcer, end jor-den
kan levere. Cirkulære økonomiske forretningskoncepter er en
del af løsningen og skal bane vejen for et mindre ressourceforbrug
og en styrket konkurrenceevne for virksomheder og samfund. Hvis
omstilling til cirkulær økonomi håndteres effektivt, kan der skabes
7.000-13.000 nye jobs i Danmark inden 2035.
Virksomheder vil opnå konkurrencefordele, hvis den formår at
bringe sig på forkant med relevante cirkulære forretningsmodeller,
som styrker ressourceeffektiviteten i samfundet. Virksomheder har
meget at byde på, når det gælder om at levere grønne og cirkulære
produkter og serviceydelser til samfundet.
For at vise hvordan omstilling til cirkulær økonomi kan ske, stil-ler
pjecen skarpt med konkrete virksomhedscases fra det danske
handelsmarked. Dansk Erhverv ønsker hermed at sende et tydeligt
signal om, at erhvervslivet er i gang med at udvikle cirkulære for-retningsmodeller
for at bidrage til bæredygtig vækst og omstilling
i samfundet.
Pjecen er Dansk Erhvervs bud på, hvordan ansvarlig forretnings-drift
og bæredygtighed går hånd i hånd.
God læselyst
Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef, Dansk Erhverv
Cirkulær økonomi i handlen / Dansk Erhverv 3