Cirkulær økonomi
i handlen
Illustrationen på næste side viser 3 vigtige faser i handlens cirku-lære
økonomi. Til disse faser knytter der sig et ledelsesansvar for at
få den cirkulære forretning til at hænge sammen økonomisk. Hand-len
har en særlig interesse i at igangsætte cirkulære økonomiske
initiativer i fase 1 for at udvikle bæredygtige produkter til fx forbru-gere
eller professionelle indkøbere i offentlige og private virksom-heder.
Det er her, udviklingen af de kommercielle muligheder og
forretningsmodellen tager sin start.
Detailbutikken spørger fx sig selv, om forbrugerne vil efterspørge og
acceptere cirkulært tænkte produkter med genanvendte materialer
i. Hvorvidt en forretningsudvikling så igangsættes afhænger af flere
faktorer, fx om de nødvendige kompetencer er til stede, forsynings-sikkerhed
af genanvendelige materialer af den rette kvalitet, og om
der er gode rammevilkår og ingen lovbarrierer.
Herunder præsenteres handlens 3 cirkulære faser og ledelsesan-svaret
for at håndterer forretningsmodellen.
Ledelse af cirkulær økonomi
Ledelsen beslutter mål og indsatser og udvikler fælles forståelse
af cirkulære forretningsgange. Fælles forståelse i leverandørkæden
skaber bedre sporbarhed til materialer og kemikalier samt sikrer
kvalitet og funktionalitet.
Cirkulær økonomi i handlen / Dansk Erhverv 5