»Vi bruger drikkevand i vaskehallen, og det vil
vi gerne have udskiftet med regnvand, som vi
kan samle op på vores bygninger og grund.«
Magasinet 1 ∙ 2021 17
ydelser med mindre miljøbelastning,
som bidrager i CO2-regnskabet. Vi kan
konstatere, at i det år, vi har haft HVO
diesel, nærmer vi os et forbrug på 10
procent af denne type. I løbet af det
næste år forventer vi en yderligere posi-tiv
udvikling, og regner med at nå op på
25 procent. Kunderne vægter i stadig hø-jere
grad miljørigtig transport frem for
kun at se på prisen. Hvis det offentlige
ville tage en principbeslutning om også
at indkøbe grønne transportydelser, ville
springet blive endnu større,” påpeger Jan
Ruberg Kjelgaard.
Rent praktisk efterkommer AVAS
kundernes grønne ønsker ved at sikre,
at et tilstrækkeligt antal og typer af køre-tøjer
kun tanker den miljørigtige diesel.
På kursus hvert år
Jan Ruberg Kjelgaard er meget stolt af
sine medarbejdere. For ham udmærker
dygtige medarbejdere sig ikke ved, at de
ikke kan blive bedre. Tværtimod er det
de dygtige, der har størst potentiale til at
udvikle sig.
Medarbejderne kommer på en uges
kursus en gang om året, 15 ad gangen så
virksomheden ikke holder stille.
Noget af det, der uddannelsesmæssigt
er meget fokus på, er energirigtig kørsel
i forhold til tomgang, friløb og overhast-ighed.
Det er discipliner, som nutidens
køretøjer har masser af data på.
Chaufførerne har en app på deres iPad,
der viser, hvordan de ligger i forhold til
kollegerne. Der er en bonus til de
skrappeste.
”Der går konkurrence i det, men ikke
mere end at de også lærer af hinanden.
Formålet er jo ikke at pege fingre ad
nogen, men at skåne miljøet så meget
som muligt,” siger miljøkoordinator
Helle Bjerrum Holm, AVAS.
Savner politisk vilje
Jan Ruberg Kjelgaard ser frem til, at
Dansk Erhvervs målsætning om, ”at
Danmark skal være verdens bedste land
til at indfri potentialet i den grønne
omstilling” bliver en realitet.
”Mit erhverv er klar. Målet og vejen
dertil er måske ikke helt tydeligt endnu,
men i AVAS foretrækker vi at være på
forkant, fordi kunderne efterspørger
grønne løsninger mere og mere. Hvis vi
ikke selv tager initiativet, så ender det
bare med, at vi får trukket noget ned
over hovedet. Det er nu, vi selv kan vise,
hvordan en grøn omstilling kan lade sig
gøre. Men jeg savner politisk vilje til at
give mig en retning, jeg kan styre efter.
Jeg ved godt, at alle grønne løsninger
måske ikke er opfundet endnu. Men vi
skal indkøbe nye køretøjer hvert år for at
have det mest optimale materiel. Køre-tøjerne
har forskellig levetid, op til 10-12
år og måske endnu længere i nogle til-fælde.
I dag ved jeg ikke, om jeg skal købe
materiel, der kører på el, gas, diesel eller
hybrid. Hvis jeg vælger forkert, kan det
blive dyrt for forretningen,” siger han.
Fokus på FN’s verdensmål
AVAS har også tilsluttet sig 3 af FN’s 17
verdensmål for bæredygtig udvikling.
Det er henholdsvis ”Klimaindsats”, ”
Anstændige jobs og økonomisk vækst”
samt ”Partnerskaber for handling”.
Vognmandsvirksomheden sam-
arbejder blandt andet med aktører i
byggebranchen om at genanvende
byggeaffald bedre.
”Reglerne for erhvervsaffald er ganske
vist meget komplekse. Men lad os få af-faldet,
så skal vi nok få det sorteret og
udnyttet bedst muligt inden for reg-lerne,”
fastslår Jan Ruberg Kjelgaard.
Han har også kontakt til socialøko-nomiske
virksomheder med henblik på
at inddrage dem i genbrugsvirksomhed.
Et andet grønt partnerskabsprojekt
er at få skiftet vandet ud i AVAS’
vaskehal til de mange køretøjer.
”Vi bruger drikkevand, og det vil vi
gerne have udskiftet med regnvand,
som vi kan samle op på vores bygninger
og grund. Idéen er også at gå sammen
med vores naboer i erhvervskvarteret i
et fælles projekt om både at opsamle og
udnytte regnvandet,” fortæller Jan
Ruberg Kjelgaard.
Plads til folk med gode idéer
Han roser endnu engang sine
medarbejdere for at få gode idéer.
”En virksomhed skal have en vis
volumen for at få plads til folk, der ikke
kun skal tænke på den daglige drift men
også på virksomhedens udviklings-
muligheder. Dybest set vil en vognmand
gerne have en lastbil mere, end dem
han har. Men med viden kan han flytte
forretningen mere end ved at købe
endnu en lastbil.”