
 
		mors Epson, fordi jeg ville lave computerspil, så  
 blev spillene aldrig klar. Da min gymnasiekamme-rat  
 Nicholas Francis og jeg hørte Pink Floyd, røg  
 hash og kodede, gik vi altid i gang med noget nyt,  
 inden vi var færdige. Jeg nåede at starte på fire ud-dannelser  
 – fysik, kemi, arabisk og psykologi. Det  
 første af studierne, psykologi, var jeg slet ikke ind-skrevet  
 på. Jeg kom bare.« 
 – Var mor bekymret? 
 »Det har jeg faktisk spurgt hende om – bagefter.  
 Og det siger hun, at hun ikke var. Jeg havde altid  
 gang i nogle projekter, sagde hun, og jeg havde altid  
 så meget energi, så hun var ikke bekymret. Hun tog  
 mig med til København, da jeg var ti. Hun skulle  
 forske i udleveringen af de islandske håndskrifter.  
 Siden blev hun undersøgende journalist og brugte  
 sine kræfter på at afsløre islandske finansmænd,  
 der snød og bedrog.« 
 – Så når du tager opgøret med Danske Bank, så er  
 det ikke kun den etiske erhvervsmand, som taler. Det  
 er også mors søn? 
 »Ja ja. Vi har snakket meget om det i familien. Det  
 var forfærdeligt, hvad de der erhvervsbanditter  
 gjorde mod Island.« 
 Beskyttet kontor 
 En yngre kvinde står et øjeblik ved køkkenvasken,  
 så smutter hun. En mand og en kvinde drysser  
 gennem stuerne. Fotografen kommer, vil gerne  
 lige kigge rundt for at finde gode fotosteder. Han  
 må gå overalt, siger David Helgason, der er en  
 masse mennesker i huset, bare sig hej.  
 – Har I ofte nogle boende? 
 »Vi har altid nogle boende. Venner og venners  
 venner og folk der dimser rundt. Min fætter flytter  
 ind om et par dage. Det er dejligt med mennesker.«  
 Mennesker har der været mange af i David Helga-sons  
 liv, siden han startede virksomhed sammen  
 med gymnasiekammeraten Nicholas Francis og ty-skeren  
 Joachim Ante, som de ikke kendte, men som  
 Nicholas mødte på nettet, og som gerne ville være  
 med til at bygge spil. De holdt til i en mørk gyde  
 mellem Jægersborggade og Kronborggade på Nørre-bro. 
  Hells Angels havde placeret en pusher uden for  
 deres vindue, så de var beskyttet mod indbrud. Da-vid  
 Helgason fremlejede et værelse rundt om hjør-net  
 og arbejdede om aftenerne på en café, så han  
 kunne tage det overskydende brød med til kolle-gerne  
 på kontoret.  
 Dengang, når du byggede et spil, så kunne du en-ten  
 købe dig ind på nogle møgdyre programmer,  
 som kunne det hele, eller også kunne du skabe dine  
 egne koder fra bunden. De store spiludviklere havde  
 deres egen software. Underskoven af spiludviklere  
 byggede den selv. Sådan havde David Helgason  
 gjort, da han som 11-årig startede på sin mors   
 Epson. Nu vendte de tre tilbage til kodehyggen.   
 Spillet GoBall blev aldrig det, de havde håbet, og  
 som markedet krævede, men undervejs havde de  
 skabt programmer, som andre små spiludviklere  
 kunne købe. Ikke de ypperste programmer, men  
 programmer der virkede – og var til at betale. Det  
 blev i 2003 til virksomheden Unity. 
 Direktørens flip 
 Disruption starter ofte nedefra. Konkurrenten, du  
 skal frygte, er ikke ham, der ligner dig. Det er op-komlingene, 
  outsiderne, dem du ikke har set.  
 De etablerede softwarehuse med programmer til  
 spiludvikling så ikke Unity i tide. De så heller ikke  
 de strategiske valg, Helgason & Co tidligt foretog.  
 Da iPhonen kom, rettede Unity som de første sin  
 software til den nye platform, som på kort tid gik  
 fra ingenting til alting på spilmarkedet. Før andre  
 så Unity muligheden for ikke bare at tilbyde soft-ware  
 billigere, men helt gratis, og så mod betaling  
 levere bedre versioner.  
 Sloganet »democratize game development« vil ikke  
 nødvendigvis fremkalde fugtige øjenkroge på et  
 gennemsnitligt dansk revisorkontor, men uafhæn-gige  
 spiludviklere lever i en særlig boble med et ide-alistisk  
 værdisæt. Det, der før var forbeholdt de få  
 spiludviklere med de dyre programmer, er nu mu-ligheden  
 for de mange. I segmentet er Unitys slogan  
 frisættende, en mission.  
 David Helgason har øjnene til at bære en mission.  
 Og faktisk også skjorteflippen. Hans kækt rejste  
 skjorteflip blev med årene et ikon i branchen. Egent-lig  
 startede det med Eric Cantona, som rejste kraven  
 på sin Manchester United-trøje. Helgason interesse-rer  
 sig ikke for fodbold, men en af hans venner imi-terede  
 Cantona, og den unge Helgason så det kække i  
 at løfte skjorteflippen. Snart opdagede han branding-værdien  
 i den snert af rebelskhed, den rejste skjorte-flip  
 tilførte Unity. Først et årti senere, den dag han  
 trådte af som direktør, sænkede Helgason flippen. 
 Da var Unity gået fra at være en spiludvikler med  
 et ret dårligt spil til at være den centrale platform  
 for efterhånden hundredetusinder af spiludviklere  
 verden over. Bilfirmaer bruger softwaren til visuali-sering  
 af den næste Audi. Hollywood optager sce-ner, 
  hvor skuespillerne med Unitys teknologi fak-tisk  
 kan se de monstre og superhelte, de spiller over  
 for, selvom det hele laves på computer bagefter.  
 Virksomheden har 2.500 medarbejdere, heraf 300 i  
 Danmark, hvor udviklingsafdelingen fortsat ligger,  
 selvom hovedkontoret i dag er i San Fransisco. Uni-tys  
 software sidder i tre milliarder mobiltelefoner,  
 tablets, computere, spilkonsoller og tilsvarende ap-parater. 
   
 40 Magasinet  2 ∙ 2019 
 m e d l e m s p o r t r æ t