fokus
Hvordan ser Danmark ud i 2040?
Adm. direktør i Københavns
Lufthavne, Thomas Woldbye,
konstaterer straks, at det med
sikkerhed ikke kommer til at se ud,
som han beskriver. Alligevel giver
han det et forsøg:
”Jeg tror, vi har et meget digitalt
samfund. Vores kontakt med det
offentlige bliver mere digital, og vi
går til lægen digitalt. I 2040 er det
en ny generation, der er kommet
til. Hvor mange i dag tøver med
digitalisering, vil den nye
generation direkte efterspørge det.”
Han forventer, at den digitale
udvikling vil blive en konkurrence-fordel
for Danmark på grund af
vores store offentlige sektor og
høje uddannelsesniveau.
18 Magasinet 2 ∙ 2021
Han spår i den forbindelse også
flere veluddannede mennesker, da
de tunge processer i højere grad vil
være automatiserede – både i det
offentlige og i det private.
”Måske bliver vores arbejdsliv og
-mængde i højere grad et personligt
valg? Jeg ved ikke, om det er sundt
at arbejde mindre. Men jeg tror,
vi arbejder langt mere fleksibelt,
både i forhold til tid og sted i 2040,”
siger han.
Langsigtede grønne
målsætninger
Thomas Woldbye har stået i spidsen
for Københavns Lufthavne i 10 år.
10 år, hvor den teknologiske udvik-ling
er accelereret og har hjulpet
lufthavnene med at blive mere
effektive og mere klimabevidste.
Siden han tiltrådte, er der sket
store ændringer – især i den politi-ske
dagsorden. Dengang handlede
det om økonomi og jobskabelse og
om at facilitere eksport og turisme.
I dag er klima og den grønne dags-orden
allestedsværende i debatten.
Ved hjælp af netop teknologi er
lufthavnen allerede kommet langt
på området og blev i 2019 CO2-
neutral. Nu er det flyene, der skal
fokus på. Målet er, at både fly og
lufthavne i 2050 skal være
emissionsfri.
”Så i 2040 er vi godt på vej.
Flytrafik er den mest fleksible
transportform, og vi skal ikke flyve
mindre. Vi skal i stedet gøre det
klimavenligt,” siger han.
Mobility-as-a-
Service
I transportsektoren er begrebet
Mobility-as-a-Service (MaaS) også
et tilbagevendende tema. Her
samles de forskellige transport-former
på én platform, til gavn for
både brugere og klima.
”Det er en potentiel game changer,
som kan gøre meget for CO2-
udledningen,” fortæller direktøren
og tilføjer, at de også har fokus på
transporten til og fra lufthavnen.
Derfor følger han udviklingen tæt.
Konklusionen fra Thomas Wold-bye
er klar; selvom 2040 er umulig
at spå om, vil arbejdet for den
grønne omstilling fortsætte.
Og den fortsatte teknologiske
udvikling vil spille en afgørende
rolle – også når det kommer til
effektivisering.
Thomas Woldbye,
adm. direktør CPH
Med teknologi
skaber vi grønne
løsninger og
effektivitet
Mobility-as-a-Service (MaaS) er
idéen om at samle alle rejsefor-mer
i én løsning, så man kan sam-mensætte
og betale alle slags
rejser igennem en enkelt app.
App’en integrerer alle transport-former
– fra delebilen og dele-cyklen
til flyet – og bringer der-med
brugeren fra opholdssted til
destination på den nemmeste og
hurtigste måde. Miljøbelastningen
kan ligeledes være en del af
brugerens valg. MaaS er blevet
kaldt transportens svar på Netflix.
Hvordan skal livet være i det danske samfund om
20 år, og hvilken rolle spiller digitaliseringen?
Dansk Erhverv har nedsat Tigerrådet, der skal
tegne en samlet vision for Danmark 2040.
Vi har bedt tre af rådets medlemmer om
at dele deres vision for fremtiden.
O R D : S I G N E H V A S F O T O : J A K O B M Ø L L E R
Hvordan
ser danmark
ud i 2040?