energi, særligt havvind, præget af lange
sagsbehandlings-, godkendelses- og
klageprocesser. Derfor anbefaler Dansk
Erhverv, at der indføres en grøn behandlingsgaranti,
så ansøgningsprocessen
for eksempelvis en havvindmøllepark
behandles inden for maksimalt 12 måneder.
Vi kan med rette spørge politikerne:
Hvorfor skal det i dag tage syv år, fra
man får godkendt en havvindmøllepark,
til at den kan opføres, når vi gerne vil
accelerere den grønne omstilling?
Lavere varmeregninger
Danskerne og danske virksomheder
betaler over to milliarder kroner for
meget for varmeregningen på grund af
ineffektivitet i fjernvarmesektoren, viser
tal fra Forsyningstilsynet. Det nye
Folketing og den nye regering bør derfor
effektivisere sektoren, så Danmark
sparer penge og bliver hurtigere fri af
russisk gas. Dansk Erhverv anbefaler, at
produktion og distribution reguleres adskilt,
at varmeproduktionen konkurrenceudsættes
i langt videre udstrækning
end i dag, og at distribution af varmt
vand reguleres som et naturligt monopol.
Oprettelse af elektrificeringsfradrag
Det skal være nemmere og billigere for
virksomhederne at omstille sig. De
eksisterende tilskudspuljer til energi-
effektivisering er tunge og bureaukratiske
for virksomhederne at søge. Derfor bør
den nye regering omlægge tilskudspuljerne
til et elektrificerings- og energieffektiviseringsfradrag,
så virksomhederne
med det samme får støtte til og sikkerhed
for deres grønne investeringer.
Fremtidssikret elnet
De kommende års elektrificering og
dermed stærkt stigende elforbrug
betyder, at elnettet skal kunne levere
markant mere strøm end hidtil. Det
kræver massive investeringer. Politisk
skal der sikres gode rammevilkår for
investeringer i elnettet, eksempelvis ved
at udarbejde det grønne indikator-
baserede tillæg hurtigst muligt.
Magasinet 4 ∙ 2022 11
Dansk Erhverv
arbejder for:
• Hurtig likviditetshjælp til
virksomheder, hvor man
for eksempel kan se på
en udskydelse af momsbetalingen,
skatter eller
afgifter i forlængelse af
aftalen om udskydelse af
elregningen.
• Fokus på grønne investeringer
i virksomhederne,
eksempelvis
energieffektivisering og
konvertering til el, ved at
give fradragsmuligheder
og fremrykke puljemidler.
• Servicetjek af alle offentlige
kontrakter med private
leverandører, så de
kan blive justeret i forhold
til de stigende energi-
priser og inflationen.
Energikrise
Erhvervslivets elregning
er steget fra 3,5 milliarder
kroner i andet halvår
af 2019 til forventet 20
milliarder kroner i andet
halvår af 2022. Det er en
voldsom stigning, som
presser alle virksomheder,
og i værste fald kan betyde
færre investeringer og få
negative konsekvenser for
ansættelser og eventuelt
fremtidig drift.