”Jeg vil gerne være synlig over for medlemmerne og have tæt kontakt
til dem. De skal kende mig, og de skal vide, at de altid kan henvende
Magasinet 4 ∙ 2022 53
sig direkte til mig, hvis de har behov for det.”
direktør, Gitte Lillelund Bech, Dansk Erhverv
Gitte Lillelund Bech har haft et travlt efterår.
Da hun tiltrådte som direktør for markeder i Dansk Erhverv 1. september
2022, satte hun sig et mål om, at hun skulle besøge 100 medlemmer
– både virksomheder og brancheorganisationer – på 100 dage.
Og her står hun så, næsten 100 dage senere, og er meget tæt på sit mål.
”Jeg vil gerne være synlig over for medlemmerne og have tæt
kontakt til dem. De skal kende mig, og de skal vide, at de altid kan
henvende sig direkte til mig, hvis de har behov for det,” siger Gitte
Lillelund Bech, der kommer fra en stilling som director og partner i
Advice og derudover har være medlem af Folketinget i 14 år, heraf
knap to år som forsvarsminister.
”Jeg kommer med kundetilgangen fra bureauverdenen og den
politiske forståelse fra Christiansborg. Den kombination skal komme
vores medlemmer til gode.”
Samarbejde på tværs af markeder
Som direktør for markeder er Gitte Lillelund Bechs fornemmeste opgave
at sørge for, at Dansk Erhverv har tæt kontakt til medlemmerne og har
forståelse for medlemmernes udfordringer og prioriteter på tværs af
markeder, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag til
Christiansborg, der kan skabe bedre rammevilkår for medlemmerne.
”Vi skal i Dansk Erhverv fortsat lytte til alle typer af medlemmer –
små, mellemstore og store – og have forståelse for deres udfordringer
og prioriteter. Vi skal se den brede palet. Mange udfordringer gælder
på tværs af medlemstyper og på tværs af markeder. Derfor skal vi
hele vejen rundt og tage alles problematikker op, så vi finder
løsninger, der gavner bredt,” siger Gitte Lillelund Bech.
Hun nævner energikrisen og afbureaukratisering som eksempler
på områder, der berører alle medlemmer.
”Alle virksomheder har gavn af afbureaukratisering. Dansk
Erhvervs opgave er at komme med forslag til Folketinget
til steder, hvor man kan afbureaukratisere, så
virksomhederne kan slippe for bøvl. Det gælder alt fra
bagerne, der skal betale chokoladeafgift for den
chokolade, de bruger i kagen, ikke for den chokolade de
køber. Så de skal bruge tid på at sidde og beregne, hvor
meget chokolade der er i kagen,” siger hun og fortsætter:
”Det gælder også i forhold til at få lov til at stille vindmøller
op, hvor myndighedsgodkendelser og -under-
søgelser ofte tager længere tid end at sætte møllerne
op. Eller endelig den langsommelige byggesags-
behandling, som stort set alle vores medlemmer
oplever, hvis de skal bygge ud eller om.”
Regionalt fokus
For Gitte Lillelund Bech er det en hovedprioritet at
have stort fokus på medlemmer i hele landet og
deres udfordringer og ønsker.
”Vi har mange medlemmer uden for Hovedstaden, som vi kan
hjælpe med regionale behov. Det kan blandt andet handle om
infrastruktur eller om at hjælpe ikke-offentlige aktører ind i
sundhedssektoren. Vi skal være med til at samle alliancer, der
kan pushe på for at få forslag igennem.”
Gitte Lillelund Bech har selv rod i det jyske og bor delvist i
Fredericia, delvist i København.
”Jeg har i mit tidligere job rådgivet jyske virksomheder, der
havde en fornemmelse af, at det tog længere tid at komme fra
København til Jylland end den anden vej. Men det er jo noget
sludder, det ved jeg fra mig selv. Jeg glæder mig til at besøge
medlemmer i hele landet.”
Åbne døre for nye medlemmer
Gitte Lillelund Bech har en ambition om tiltrække nye medlems-
typer, der kan skabe synergi med Dansk Erhvervs andre medlemmer.
Eksempelvis på energiområdet, på oplevelsesområdet eller
på handelsområdet inden for livsstil eller byggemarkeder.
”Der er rigtig mange nye energiaktører – blandt andet inden for
brintproduktion og produktion af andre brændstoffer end de traditionelle
– som er oplagte at tænke ind i Dansk Erhverv, fordi det vil
give en synergieffekt for vores øvrige medlemmer på tværs af brancher.
Vi har eksempelvis nogle af de største speditørvirksomheder
og lufthavne som medlemmer, som alle er optaget af grøn omstilling.”
”Samme synergieffekt gælder inden for oplevelsesøkonomien,
hvor Dansk Erhverv står rigtig stærkt. Hvis vi skal have et velfungerende
kulturliv, skal transportdelen og hoteldelen følge med. Så
det giver god mening, hvis flere brancher og typer af medlemmer
knyttes til Dansk Erhverv.”
”Og inden for handelsdelen er det helt naturligt
at få medlemmer ind, der har samme udfordringer
inden for eksempelvis
bæredygtighed og digitalisering, hvor vi så kan
trække på vores erfaringer fra andre områder.”
For Gitte Lillelund Bech var det en nem beslutning
at takke ja til stillingen som direktør for
markeder i Dansk Erhverv.
”Dansk Erhverv har været igennem en rivende
udvikling de seneste år, både i forhold til medlemmerne
og i forhold til at være ledende erhvervs-
organisation. Det tror jeg, at alle, der følger med i
politik og dansk erhvervsliv, er fuldt ud klar over.
Jeg glæder mig derfor meget til at fortsætte den
store og spændende opgave, der ligger foran mig –
nemlig i samarbejde med hele organisationen
løbende at gøre Dansk Erhverv endnu bedre.”
CV
2022 -: Direktør for markeder
i Dansk Erhverv
2016-2022: Director og
Partner i Advice A/S
2014-2016: Direktør i
brancheorganisationen
Danske Havne
2013-2014: Public Affairs
Manager i Advice A/S
2010-2011: Forsvars-
minister
1999-2013: Folketings-
medlem for Venstre