18 Magasinet 4 ∙ 2022
det skandinavisk, vi er nødt til at gøre
det smart,” siger han.
Grøn energi i spotlyset
I løbet af de seneste år – stærkt
påvirket af coronakrisen – er der for
alvor blevet sat skub i efterspørgslen
på at lave virtuel production, og i
samme periode har store streamingtjenester
skruet op for deres
produktion i Norden.
Derfor er Nordisk Film ShortCut
stolte af at kunne efterkomme ønsket
om et grønt alternativ til omkostnings-
fulde rejser. I starten af 2023 vil sol-
ning, som er levende, og så du har
skuespillere direkte overfor arkiv-
materiale,” siger Martin Madsen.
Han er i det hele taget begejstret
for, at man nu kan flytte en hel masse
af det arbejde, der tidligere blev lagt i
den digitale efterredigering, direkte
ind på scenen. Samtidig har Nordisk
Film ShortCut lagt et stort arbejde i at
lave en software, der gør alting så
automatiseret som muligt.
”Når vi kigger på de andre LED-
studier rundt omkring i verden, har
de et crew, der er tre gange så stort
som det, vi har. Vi er nødt til at gøre
”Vi vidste godt, da vi
lavede investeringen,
at det er noget af det, der
gør det ekstra interessant.
At vi har et seriøst
grønt alternativ til at
skulle producere på set”
adm. direktør, Rikke Crosby,
Nordisk Film ShortCut
celleenergi dække strømforbruget
til samtlige LED-paneler i scenen og
resten af Nordisk Film, da Nordisk
Films ejer, Egmont, har investeret i et
dansk solcelleanlæg.
”Det er vi rigtig glade for. Vi vidste
godt, da vi lavede investeringen, at
det er noget af det, der gør det ekstra
interessant. At vi har et seriøst grønt
alternativ til at skulle ud og producere
på set,” siger Rikke Crosby.
Den grønne profil og scenens muligheder
appellerer desuden til mange
reklamebureauer og virksomheder, der
gerne vil kommunikere med deres
kunder eller ansatte på en anderledes
måde.
”Vi har alle sammen prøvet at sidde
bag Teams-skærme, og der skal meget
til at holde interessen. Det her kan
være et værktøj til at lave nogle fede
udsendelser til medarbejdere rundt i
hele verden, når du skal forklare et nyt
produkt eller går gennem fabriks-
hallen,” siger Rikke Crosby.
Både hun og Martin Madsen håber,
at der vil komme en masse idéer til,
hvordan den nye teknologi kan bruges,
som de i Nordisk Film ShortCut ikke
selv har tænkt på endnu.
”Det er jo principielt en lyskasse, som
kreativt kan sende dig alle steder hen
i verden. Om de findes, eller de ikke
findes. Om det er til corporate musik-
videoer eller tv- og spillefilm. Det er de
samme principper. Det er den samme
styring, der ligger bagved. Det er dejligt
for os, fordi vi så har lidt flere ben at stå
på,” siger Martin Madsen.
Bagsiden af
LED-scenen er et
virvar af ledninger
og elektronik
Studie 2 er verdens
ældste fungerende
filmscene.
g r ø n o m s t i l l i n g