g r ø n o m s t i l l i n g
”Det er jo principielt en lyskasse,
som kreativt kan sende dig alle
steder hen i verden. Om de
findes, eller de ikke findes”
VFX supervisor,
Martin Madsen,
Nordisk Film
ShortCut
Overvældende interesse
Indtil videre har interessen for
LED-scenen været overvældende, og
allerede inden den blev offentligt
lanceret, kom der næsten dagligt
forespørgsler på at se den lysende
legeplads, der udefra ligner en
sci-fi-rumstation op mod Nordisk
Films gamle scenegrej, og indefra kan
blive til en næsten hvilken som helst
virkelig eller tænkt filmscene.
Forespørgslerne er blandt andet
kommet fra internationale streamingtjenester,
der ligesom produktions-
selskaber, reklamebureauer og
tv-selskaber vil kunne leje LED-scenen
til optagelser.
”Det må aldrig være et dårligere
alternativ til at skyde på location. Vi
skal som minimum lave det lige så
godt som på location, og så vil vi gerne
give instruktører og fotografer mere
kreativ kontrol,” siger Martin Madsen.
I praksis vil optagelser på LED-
scenen som regel foregå ved, at en
fotograf tager ud og filmer levende
billeder, der efterfølgende overføres til
skærmene, eller få designet et unikt
visuelt miljø, som det blev gjort i den
amerikanske space western-serie The
Mandalorian, der er filmet på en stor
halvrund LED-scene og er blevet kendt
for at markere et paradigmeskifte
inden for virtuel sceneproduktion.
Men teknologien giver også andre
muligheder.
”Vi har nogle, som har haft noget
arkivmateriale, de gerne vil lave noget
med, hvilket er super spændende. Så
forlænger man principielt materialet
til en 360°-scene, så du får lyssæt-
16 Magasinet 4 ∙ 2022