mere struktureret og helhedsorienteret
indsats vil være muligt at løse flere
sociale udfordringer og bedre hjælpe
udsatte borgere.
”Der er et forebyggelsespotentiale, vi
ikke får løst i dag. Vi kan arbejde langt
mere struktureret med civilsamfundet
og ngo’er, så vi ikke bare bliver hevet
ind fra projekt til projekt, men i stedet
tænker indsatsen som en helhed,” siger
hun og tilføjer, at vi heller ikke er gode
nok til at skalere de projekter, der
fungerer.
Som en del af civilsamfundet er hun
også selv klar til at tage mere ansvar –
og hun mener, at der er meget at hente
ved at aktivere flere aktører i
velfærdssystemet.
”Hvis vi skal kigge lidt på os selv, kan
det også godt være, at nogen er faldet
lidt i søvn. Kan vi få det selvejende til at
tage mere ansvar? Skal en selvejende
børnehave eller plejehjem måske også
drive innovation? Det er en del af vores
berettigelse og vores forpligtigelse.”
Hun oplever generelt, at
kommunerne og det offentlig meget
gerne vil civilsamfundet, og at man fra
politisk side er gode til at anerkende
Mødrehjælpens arbejde. Det økonomiske
aspekt er dog noget andet.
”At the end of the day, når pengene
skal fordeles, så..” siger hun og holder
en kort pause, inden hun fortsætter:
”Hvis man virkelig vil civilsamfundet,
skal man tænke de civile fællesskaber
meget mere aktivt ind i lovgivning, i
handlingsplaner og i strategier. Det skal
ikke blive et fire linjers afsnit i en
10-års plan. Man skal også sikre
finansieringen af civilsamfundet, hvis
man vil den agenda. For det kommer
ikke af sig selv.”
”Vi har et ansvar”
Ninna Thomsen har selv erfaringen
fra den anden side af bordet med i
bagagen. Fra 2010 og otte år frem var
hun sundheds- og omsorgsborgmester
i København for SF.
Med den viden og erfaring, du nu har
fra Mødrehjælpen, ville du så have grebet
dit job som borgmester anderledes an?
30 Magasinet 1 ∙ 2022
”Ja. Det ville jeg. Det har jeg tænkt
meget over. På det selvejende område
synes jeg, at jeg missede en chance
i forhold til at give de selvejende
institutioner et større ansvar. Men
samarbejdet med civilsamfundet var
noget, man lavede ved siden af. Man
satte sig ikke ned og var grund-
læggende innovativ på, hvad der skulle
til for at løse de her udfordringer,” siger
hun og uddyber, at i kommuner og
forvaltninger er der ofte fokus på de
såkaldte kerneopgaver. For det handler
om hård prioritering.
”Vi missede noget, når problemerne
var komplicerede. Det blik har jeg fået
i højere grad nu. Vores kendskab til
virkeligheden er uden filter, og derfor
kan vi bidrage til at løse problemerne
på en anderledes måde” siger hun.
Derfor ser hun også frem til at
bidrage til arbejdet i Velfærdsrådet. Og
ikke mindst en dialog om, hvordan de
enkelte aktører kan være med til at gøre
en forskel; og til at arbejde konstruktivt
uden at pege fingre.
”Det er vigtigt ikke kun at være kritisk,
men også at komme med konstruktive
forslag siger hun og konstaterer:
”Vi skal være innovative i forhold til
velfærdssamfundet. Vi har et ansvar for
at udvikle Danmark. Og det skal vi løfte
i fællesskab.”
v e l f æ r d p å a g e n d a e n
Mødrehjælpen
• Mødrehjælpen blev stiftet
i 1924. Mødrehjælpen blev
en væsentlig aktør i den
offentlige debat og kom
til at præge 1930’ernes
socialpolitik.
• Formålet for NGO’en
var og er at rådgive og
støtte gravide og børnefamilier
for at sikre deres
børn bedre opvækst og
levevilkår.
• Mødrehjælpen
beskæftiger over 100
medarbejdere og mere
end 2.000 frivillige i deres
butikker, lokalforeninger
og rådgivningstilbud
fordelt over hele landet.