guidet af designrådgivere fra Designit,
forklarer Morten Højberg.
Allerede på førstedagen blev det
klart, at den oprindelige idé med et lo-yalitetsprogram
måske skulle justeres:
»Vi havde nok en idé om, at vi skulle
udvikle et fordelsprogram, der skulle
være så attraktivt, at det ligefrem
skulle koste penge at være med. Men
fordi vi blev udfordret af designrådgi-verne,
nåede vi frem til, at det ville
være bedre med et loyalitetsprogram,
der var rettet mod de folk, der allerede
er i databasen, frem for at skulle kunne
rekruttere nye medlemmer,« siger
Morten Højberg.
Hele sprint-forløbet foregik langt
væk fra arbejdspladsens konstante
strøm af telefonopkald og e-mail i ind-bakken,
og det var designrådgiverne,
der havde ansvaret for, at projektet
kom i mål inden den fastsatte deadline:
Og det gav en stor kreativ frihed, me-ner
Morten Højberg:
»Når du færdes inden for de vante
rammer i din virksomhed, kan du blive
låst i en rolle. Men det gav en stor fri-hed,
at det var designrådgivernes an-svar,
at vi kom igennem programmet,
og i stedet kunne jeg fokusere på at
tage part i den kreative proces.«
Det kan måske virke voldsomt, at
virksomhedens CEO skal tage fem ar-bejdsdage
ud af kalenderen for at hel-lige
sig et udviklingsprojekt, men for
Morten Højberg er det essentielt, at
han selv deltog i design-sprintet:
»Det er et vigtigt signal at sende over
for medarbejderne i virksomheden, nu
vil vi det her nye projekt 100%. Samti-dig
er det også vigtigt, at der under
workshoppen er beslutningstagere
med, for undervejs skal du afslutte den
kreative proces og træffe nogle afgørel-ser
om, hvilken sti du vil gå ned ad.«
Fra idé til prototype
Moments direktør fremhæver især vig-tigheden
af, at man under sprint-forlø-bet
når at udvikle en prototype på sin
digitale løsning, der vel at mærke også
er testet på nogle af de potentielle kun-der:
»Det er utrolig værdifuldt, at vi alle-rede
Kommentar af
Charlotte Enevoldsen,
chefkonsulent hos Dansk Erhverv
Sprint giver erhvervslivet
et boost ind i fremtiden
Det var hos Google Venture, at man først så
lyset i sprintmetoden, som i de sidste 3-4 år
er gået fra at være en ny og alternativ me-tode,
i den første uge får testet vores
idéer på dem, som det hele handler om.
I stedet for at vi sidder på vores eget
kontor og bliver enige om, at det nok er
en fantastisk idé, som vi har fået,« for-klarer
Morten Højberg.
Efter at Moment deltog i design-sprintet,
er der nu blevet sat et projekt i
gang i virksomheden med det formål at
få prototypen færdigudviklet, sådan at
det digitale loyalitetsprogram kan blive
sat i søen senere i 2019:
»Det er vigtigt for mig, at vi har holdt
projektet i en størrelse, hvor vi kan
magte det og få det rullet ud, uden at
det skal koste os en formue. Vi skal be-vare
den fremdrift, som vi fik skabt på
design-sprintet,« siger Morten Høj-berg.
Og netop det med at bevare fremdrif-ten
i sin digitaliseringsproces er værdi-fuld,
forklarer Christian Bason:
»Vilkårene for at udvikle sin forret-ning
er forandret de seneste 5-10 år.
Den teknologiske udvikling går rigtig
hurtigt, og hvis man bruger for lang tid
på at udtænke en løsning, så risikerer
man også, at de digitale redskaber er
forældede, når de når frem til kun-derne.
Vi er ganske enkelt nødt til at
hæve innovationshastigheden i
SMV’erne, og derfor er et design-sprint
så værdifuldt,« siger Christian Bason.
»Under et design-sprint kan der op-stå
mange spændende ting: Du kan
blive opmærksom på nye markeder,
nye kunder, nye kundebehov. Men uan-set
hvilken indsigt, du opnår, så skal du
have tempo på, for det har dine kon-kurrenter,
« siger Christian Bason.
som var bedst kendt i snævre kredse,
til at være en af erhvervslivets nye darlings.
Der er god grund til, at sprintmetoden er
blevet så populær: Metoden er hurtig, enkel
og effektiv. I en tid hvor udviklingen generelt
går hurtigt, konkurrenterne konstant flytter
sig, og kunderne efterspørger nye produkter
og services, kan det være svært for mange
virksomheder at følge med.
Hvis hverdagen drukner i drift og træge
beslutningsgange uden overskud til den
agile, innovative ideudvikling, så er sprintet
en koncentreret og tempofyldt løsning. Efter
sprintet, der typisk strækker sig over én ar-bejdsuge,
står virksomheder med en konkret
løsning, som er velovervejet, kundetestet og
kan blive implementeret i virksomheden.
Alle virksomhedstyper kan benytte
sprintmetoden, uanset om de beskæftiger
sig med transport, detail, turisme, rådgiv-ning
eller noget helt andet. Og metoden kan
skabe værdi i store såvel som små virksom-heder.
Det er meget udbredt at bruge et sprint til
at løse digitaliseringsudfordringer. Det kan
fx være udvikling af nye digitale løsninger
eller optimering af eksisterende, digitale
processer, eks. lancering af app, udrulning af
et digitalt adgangskort eller en digital check-in.
Men et sprint kan også bruges til meget
andet end digitalisering. Det kan være pro-duktinnovation,
nye markedsføringskoncep-ter
eller udvikling af nye forretningsmodeller.
Et sprint gør komplekse processer som
design og brugerinvolvering til let tilgænge-lige
værktøjer. Og netop arbejdet med de-sign
vinder generelt større og større indpas
i erhvervslivet. Her skaber designmetoder
værdi på flere forskellige måder, fx i form
af brugervenlige produkter og løsninger,
differentiering fra konkurrenter, styrkelse
af virksomhedens brand og identitet, og
giver samtidig virksomheder et boost ind i
fremtiden.
p å a g e n d a e n
50 Magasinet 3 ∙ 2019