m e d l e m s p o r t r æ t
»Det kan godt være, at jeg
ikke selv har forandret mig
så meget, men jeg er nysgerrig
og ved, at vi aldrig kan
læne os tilbage«
Adm. direktør i Egmont
Steffen Kragh
Magasinet 3 ∙ 2020 37
P å sin vis er dette interview et paradoks.
Emnet er transformation, og
det er selvfølgelig berettiget at tale
om med Egmont-direktør Steffen
Kragh, når man ser tallene, investeringerne
og den forandring, Egmontkoncernen
er i. Egmont blev stiftet for
142 år siden. En tredjedel af omsætningen
kommer fra områder, som end ikke
var i koncernen for syv år siden. Over tid
gør ledelse en forskel.
Men så er der manden selv. Transformation?
– not!
I årtier har jobbet været det samme,
kontoret det samme, konen den samme
og vægten den samme. Selv tiden tøver
med at transformere mandens træk. Ser
man på fotoene til denne artikel, er forskellen
ikke stor på dem og de fotos, der
blev taget, da Steffen Kragh for 19 år siden
som 37-årig overtog direktørposten
og kontoret på femte sal. Dengang havde
det fem vinduesfag mod fire nu, for de er
blevet flere om at dele pladsen i Gutenberg
Hus. Større forandringer end det er
svære at få øje på i Egmont-direktørens
liv.
Vi mødes en oktoberformiddag klokken
ti. Som han har gjort i årtier, er Steffen
Kragh også denne morgen vågnet
klokken seks. Som en af de modern consumers,
Kragh har tilrettet Egmonts
strategiplan efter, tjekkede han avisernes
nyheder på mobilen, inden han stod
op og vejede sig på en digital vægt, der
tracker vægt tilbage i tid (‘80,3 kilo – jeg
kan godt være lidt småautistisk med at
huske tal’, forklarer Steffen Kragh siden).
I weekenderne løber hustruen og han
gerne ud, spiser brunch og løber hjem
igen. Egmont-direktøren betegner det
som ‘hyggeligt’. I ferierne har de
mountainbikes med. Mindre kan gøre
det på dagens 800 meters cykeltur fra
hjemmet ved Nyhavn til Egmont-bygningen
mellem Rundetårn og Kongens
Have. De første emails blev sendt hjemmefra.
Det første videomøde på kontoret
var klokken 8:00. Nu er Steffen Kragh
gået efter kaffe.
Kommunikationsdirektør Line Aarsland
venter i kontoret sammen med reporteren.
Eames kontorstolene er sorte,
Jaime Hayons lænestolene grå, Preben
Hornungs malerier sort-hvide. Den vel
sikre modernisme brydes af en gammel
buste på gulvet lige inden for døren. Egmont
H. Petersens buste stod i et kælderrum,
men Steffen Kragh forfremmede
den til pladsen på
direktørkontoret, måske som en påmindelse
om, at midt i al transformation må
noget være konstant. Ligesom nede i receptionen
har også direktøren en stor
kopi af Egmont H. Petersens lykkemønt
stående på reolen. Da Egmont i 1878 var
ved at starte sit trykkeri, fandt han på
gaden en 25 øre, som han mente bragte
held. Ifølge legenden hævdes Egmonts
lykkemønt at være forlæg for Joakim von
Ands lykkemønt i de Anders And-blade,
som Egmont fortsat udgiver. Mønten har
siden været et klenodie i koncernen, og
originalen opbevares i en bankboks. Når
Steffen Kragh møder nye medarbejdere,
tager han mønten med og lader den gå
rundt, så alle kan røre den magiske
mønt.
Mens vi venter, fortæller kommunikationsdirektør
Aarsland om Egmontledelsens
rejser til USA. Steffen Kragh ankommer
frisk og uden det der lidt
krøllede udtryk, som de fleste får efter
sådan en flyvetur. Reporteren foreslår, at
Egmont-direktøren måske kan sove på
en måde, som passer til tøjets pressefolder.
Line Aarsland konkluderer, at
”nogle mænd bare har en tendens til at
se lidt krøllede ud, men Steffen står altid
skarpt”.
Studietur til fremtiden
Så er Steffen Kragh tilbage, opløftet over
de ekstra funktioner, han har opdaget, at
den spritnye kaffemaskine har. ”Jeg er til
gear”, forklarer han halvt undskyldende,
men tilføjer så, at det måske er godt nok
med den lidt nørdede interesse for teknik,
for meget af det, der driver Egmonts
transformation, udspringer af teknologiske
skift, som brat har ændret produktionsmåder,
forbrugeradfærd og markedslogik.
”Det kan godt være, at jeg ikke selv har
forandret mig så meget, men jeg er nysgerrig
og ved, at vi aldrig kan læne os tilbage,”
siger Steffen Kragh, ”og mit konkurrencebillede
er et andet – og dét er
afgørende. Da jeg startede som direktør,
holdt vi øje med en virksomhed som
Bonnier, der lignede os meget, eller virksomheder,
som mødte os på nationale
delmarkeder – i Danmark eksempelvis
Gyldendal på bogmarkedet og Aller på
magasinmarkedet. De konkurrenter har
vi stadig, men i dag er vi en virksomhed,
hvor kun 25 procent er printbaseret. Vi
er også en tv, film, computerspil og ecommerce
virksomhed. Så i dag er vi
også opmærksomme på virksomheder,
der er meget forskellige fra os selv. Det
kan være de små hurtige start-ups, som
er gode til at fange nogle ting, eller de
globale tech-giganter, som har en skalérbarhed
og brug af data, som vi må finde
svar på. Her er det amerikanske marked
foran vores. Du kan lære meget af at tage
til USA. I år kom vi ikke afsted på grund
af COVID-19, men ellers har jeg og min
ledergruppe igennem mere end ti år været
afsted en uge og besøgt virksomheder,
som har været oppe mod tech-
Faktaboks Egmont
• Egmont er en oprindeligt dansk mediekoncern
med hovedfokus på det skandinaviske
marked og aktiviteter i godt 30
lande. Egmont udgiver magasiner, ejer TV
2 Norge, har bogforlaget Lindhardt & Ringhof
samt halvdelen af Norges største forlag
Cappelen Damm, producerer film gennem
Nordisk Film og har biografdrift i især
Danmark og Norge, ligesom koncernen er
ejer eller medejer af spiludviklere, driver ehandel,
digitale marketing selskaber etc.
• I 2019 var omsætningen 14,8 milliarder
kroner, når andele af omsætning i delvist
ejede selskaber regnes med. Overskuddet
før skat var 600 millioner kroner, og egenkapitalen
var ved indgangen til 2020 6,6
milliarder kroner.
• Egmont koncernen er en fond, som formelt
hedderejes af Egmont Fonden, som
støtter udsatte børn og unge ved at stimulere
deres livsduelighed og lyst til læring
og bekæmper fattigdom.