Magasinet 4 ∙ 2019 27
Lad os sikre innovation
Ok. Men hvordan?
Af Mette-Marie Harild,
vice president, Medtronic
Life science
Som jeg læser regeringens ambitioner, så vil
der fortsat være fokus på dansk erhvervsliv og
en erhvervspolitik, som fremmer udenlandske
investeringer og understøtter Danmarks styrkeposition.
Derfor håber jeg, at det fokus, der har
gjort Danmark til et af Europas mest specialiserede
life science-lande, fortsat er højt prioriteret.
Life science er en stor vækstindustri, og
hvis det danske sundhedsvæsen skal bevare sin
position i verdensklasse, er det afgørende, at vi
gør det attraktivt for udenlandske virksomheder
at placere sig i Danmark samtidigt med, at der
skabes et godt hjemmemarked for danske virksomheder.
Det er også positivt, at regeringen vil arbejde
for et sammenhængende sundhedsvæsen med
lige adgang til behandling for alle. Takket være
meget højt kvalificeret sundhedsfagligt personale
og et af verdens mest veludviklede systemer
for opsamling af data over patientforløb
har Danmark alle forudsætninger for at skabe
et sundhedsvæsen, der sikrer høj kvalitet i behandlingen
og et sammenhængende forløb, der
giver mere værdi for den enkelte patient.
Mit ønske er, at det nye behandlingsråd sørger
for, at der er plads til udvikling og innovation. Innovative
behandlinger og teknologisk udstyr er
med til at sikre mere værdi for patienterne, uden
at det samfundsøkonomisk behøver at være dyrere.
Innovativ teknologi drejer sig også om behandlinger
hos praktiserende læger og i hjemmet
– altså uden for hospitalerne. Hvis
regeringen samtidig er åben for innovative samarbejdsmodeller
og anerkender, at private virksomheder
i tæt samarbejde med hospitaler og
myndigheder kan bidrage med løsninger, er jeg
overbevist om, at vi vil få et dansk sundhedsvæsen
med mere sundhed for pengene.
Transport
Når jeg kigger på regeringsforståelsen, hæfter
jeg mig først og fremmest ved høje ambitioner
om en grøn og bæredygtig fremtid – ikke mindst
på erhvervslivets vegne. Jeg er sikker på, at DSV
og den øvrige transport- og logistikbranche meget
gerne vil bidrage, så vi kommer i gang med
den grønne omstilling. Spørgsmålet er, hvordan vi
griber det an, og her synes jeg ikke, regeringsforståelsen
er konkret.
Jeg tror, at vi alle sagtens kan blive enige om
målene. Det springende punkt er hvordan. Her
har jeg flere gange efterlyst øget regulering og
lovgivning på tværs af EU, og det virker da også
som om, at den nye regering vil være med til at
stramme lovgivningen, fx gennem et stop for
diesel- og benzinbiler fra 2030. Men hvad med
tungtrafikken og tilhørende infrastruktur?
Hvordan får regeringen så virksomheder til at
tænke på grøn omstilling? Helt overordnet set
handler det om, at vi skal have et incitament til
at gå den rigtige vej. DSV er en forretning, og en
grundlæggende præmis er, at vi skal tjene penge
– ellers er der heller ikke penge til at bidrage til
samfundet. DSV og det øvrige erhvervsliv skal
have gode rammevilkår for at øge omsætning og
indtjening som forudsætning for at skabe flere og
bedre arbejdspladser, der understøtter grøn omstilling
samt samfundsmæssig vækst og velfærd.
Der er mange mål og få konkrete tiltag i regeringens
forståelsespapir, så om regeringens tiltag er
rimelige for at opnå miljøgevinsten er svært at
vurdere på nuværende tidspunkt. Jeg tror, at der
er brug for, at vi går meget hårdere til værks og
tør indføre flere forbud, miljøzoner m.v. Men det
nytter ikke noget, at det kun bliver på dansk jord.
Det skal være i EU-regi og meget gerne globalt.
Det er en meget stor opgave og vil kræve grønt
diplomati i en grad, vi endnu ikke har set. Jeg synes,
at målet, om at EU skal udvikle sig til at være
en klimaunion, er interessant, og jeg ser frem til
at følge udviklingen.
Af Jens Bjørn Andersen,
adm. direktør, DSV