a n a l y s e
Før valget fremlagde flere partier
deres tanker om, hvilken overordnet
dansk infrastruktur vi skal bygge i de
kommende 10 år. Alt efter hvordan det
beregnes, ligger investeringerne på ca.
10 milliarder om året. Dansk Erhverv
forventer, at partierne her efter valget
indgår et bredt forlig på området.
Det vil markere et stort og vigtigt
skridt for danskernes og erhvervslivets
mobilitet, men det er faktisk den
nemme del. Det handler om danskernes
og erhvervslivets hverdag, og det
handler i høj grad om arbejdskraft.
De fleste ved, at Danmark i stadig
større grad mangler arbejdskraft. På
trods heraf spilder vi hver dag 335.000
timer i trængsel. De 254.000 tabes i
byer. Det svarer til 60.000 fuldtidsstillinger
tabt på gulvet om året. Og tallet
er stigende. At nedbringe trængslen
kan derfor give et boost til beskæftigelsen
og styrke worklife-balance for
titusindvis af danskere.
Samtidig forurener bilkøerne meget.
Det forværres af den stop-and-gokørsel,
der karakteriserer myldretidstrafik.
Den gode nyhed er, at vi kan
gøre noget ved det. Den endnu bedre
nyhed er, at når vi har gjort noget, har
vi udviklet digitale og infrastrukturmæssige
værktøjer og løsninger, som
vi kan eksportere til andre lande, der
er endnu mere plaget af trængsel, end
vi er.
Trængsel på baner og veje ude i landet
kan løses ved at lægge nye skinner
og asfalt. Det er i langt mindre udstrækning
muligt i byerne. Løsning af
trængsel i byer kræver et samarbejde
mellem Folketing, regioner, kommuner,
forskere, borgere og erhvervsliv,
der er mere indviklet end landsplanlægning.
Til gengæld er det ikke nær så dyrt,
og potentialet for samfundsgevinster
er stort. Vi kan selvfølgelig ikke eliminere
køerne på baner og veje helt, men
vi kan komme langt med teknologiens
hjælp.
Eksempel: Der ligger et enormt potentiale
i blot at renovere og synkronisere
eksisterende lyskryds. Optimering
af fejljusterede kryds kan hvert år
spare Danmark for 1,3 mia. kr. og 16,6
mio. liter brændstof. Det går nemlig
også ud over miljøet, når krydsene
står forkert. Vi standser 8-9 milliarder
Jesper Højte Stenbæk,
fagchef for transport og
infrastruktur, Dansk Erhverv
gange for rødt hvert år. Og det er bare
justering. Nyinvestering vil give endnu
større gevinster.
Det er blot et eksempel på ét område,
hvor der er store gevinster at
hente. Samordning af kollektiv trafik,
bedre forhold for cyklister, flere elbusser,
modernisering af Rejsekortet, dynamiske
færdselstavler, Mobility as a
Service og dynamisk parkeringsanvisning
er andre, og listen er meget længere.
Der er forskel på hvilke tiltag, der
virker bedst, alt efter hvilken by, der
fokuseres på. Derfor skal der udvikles
en værktøjskasse, som kommunerne
kan vælge fra, og finansieringsmulighederne
skal forbedres for at høste de
lavthængende frugter, der er på området
– både for miljø og trængsel.
Derfor er Dansk Erhvervs ønske til
den nye regering og det nye Folketing,
at der først laves et bredt forlig om
den overordnede infrastruktur, og
derefter sættes en proces i gang, hvor
Folketing, kommuner og erhvervsliv
får styr på trængsel i byerne.
Arbejdskraften
sidder i kø
42 Magasinet 4 ∙ 2019