”Når vi vil bryde
den sociale arv, har
karaktererne i dansk
og matematik stor
betydning.”
nationaløkonom, var jeg optaget af, at
velfærdssamfundet skulle hænge sammen
økonomisk. Nu sidder jeg i den almene bolig-
sektor og kan – blandt andet – interessere mig
for, hvordan vi hjælper unge med at bryde den
sociale arv. Vi kan for eksempel se, at det har
stor betydning for fremtidsudsigterne, når
elever i folkeskolen får en karakter mere eller
mindre i dansk eller matematik. Når vi følger
personer over tid, kan vi se, at karaktererne i
dansk og matematik betyder mere for, hvordan
de klarer sig senere i livet, end karaktererne
i fag som engelsk. Bare én karakter mere
i dansk eller matematik gør lige så stor forskel
for den, som vokser op i et belastet bolig-
område, som for den der vokser op i Hellerup.
Når vi vil bryde den sociale arv, har karaktererne
i dansk og matematik stor betydning.”
Det er vel skolernes opgave?
”Der er behov for at gøre mere. Lektiecafeer,
hvor frivillige hjælper børnene, er en fast del
af vores boligsociale arbejde. Vi har forsøg
med matematikundervisning, hvor vi bruger
nyudviklede e-læringsprogrammer, der også
trækker på erfaringer fra ghettoer i USA.
Resultaterne er så lovende, at vi kommer til at
brede de forsøg ud. Lommepengeprojekter er
også vigtige. Når vi giver unge i udsatte boligområder
fritidsjobs, så bliver deres karakterer
bedre. Det har en effekt, når unge får nogle
voksne rollemodeller, som faktisk er i arbejde,
og som stiller krav om, at man passer sine
ting. Derfor søger vi hele tiden at skabe sam-
Magasinet 5 ∙ 2019 43