P å a g e n d a e n
På Facebook florerer en video af en 4-5-
årig pige, der står ved et sofabord. Foran
hende ligger et åbnet magasin. Pigen tager
sin højre pegefinger og sætter i venstre side
og trækker fingeren tværs over magasinet.
Som man ville gøre på en iPad. Det lykkes
ikke at bladre. Pigen bliver sur.
Børn er trådt ind i det digitale rum på en
måde, som kan virke virkelighedsfjern og
fascinerende for os andre. Måske derfor,
videoen har 53 mio. visninger. Men det
digitale er og vil kun i endnu højere grad
blive allestedsnærværende i fremtiden.
”Vores konklusion for 4 år siden var, at
børn ikke får de kompetencer, der ruster
dem til fremtiden. Den digitale fremtid
kræver af os, at vi både kan være kreative og
skabende, men også analyserende og kritiske
over for det digitale rum. Men det var
ikke kompetencer, vi så i skolen. Der var ingen
integration af IT, i stedet havde man
projekter, hvor man skulle ind i ’’EDB-
50 Magasinet 5 ∙ 2019
rummet’’. Vi mente, der skulle en ny faglighed
ind i folkeskolen, hvor IT bliver en naturlig
del af samfundsfag, naturfagene,
dansk og alle de andre fag,” siger Mette
Lundberg, direktør i Coding Class.
Over 4 år har Coding Class uddannet og
dannet 7.000 børn, og alene i år er 3.200
børn igennem forløbet.
”Snebolden ruller,” fortæller Mette
Lundberg stolt. Og det er godt, at snebolden
har fart på. For fremtidens arbejdsmarked
har behov for flere digitale kompetencer. En
ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at
Danmark ligger godt i forhold til digitaliseringsparathed
sammenlignet med mange
andre lande. Men den danske placering er
ikke prangende sammenlignet med lande
med et tilsvarende BNP.
”Med den hastige teknologiske udvikling
svarer situationen i dag til, at vi lærer børn
at læse, men ikke at skrive. Vi skal ikke udvikle
alle elever til at blive programmører,
lige så lidt som vi skal uddanne
alle til at blive forfattere,
men alle skal dyppe tæerne,
og så vil nogen springe
ud på det dybe vand og
svømme digital butterfly.
For alle vil det være nyttigt
på fremtidens arbejdsmarked
– ikke bare at kune kode,
men også at afkode og forholde
sig kritisk til teknologi,”
siger Janus Sandsgaard,
fagchef for IT og digitali-
sering, Dansk Erhverv, som
sammen med en stribe
medlemsvirksomheder er partner på
Coding Class.
Men hvad er behovet for dannelse?
”Jo. Dannelse handler om at være borger i et
samfund og spejle dets værdier. Lige nu ser
vi et teknologi-kapløb mellem USA og Kina.
Men danske, amerikanske og kinesiske
værdier er nu engang forskellige. Danskere
skal være rustet til at kunne skabe
innovative produkter, der spejler danske
samfundsværdier. Det er bedst for
Danmark,” siger Mette Lundberg.
Men desværre er alle børn ikke lige godt
med. En analyse fra Dansk Erhverv undersøgte
sammenhængen mellem talent-
mangel og IT hos kvinder. Den viste, at kvinder
i dag kun udgør 27 procent af de optagne
på IT-uddannelserne, men samtidig viste den
også, at fordommen, at sprog er for kvinder,
mens matematik er for mænd, ikke er sand.
Rapporten konkluderede, at kvinder får
bedre karakterer i matematik end mænd.
Fordi matematik i høj grad er grundlaget for
IT-kompetencer, er det altså ikke færdig-
hederne, der får kvinder til at fravælge IT.
Men hvad er det så, der får kvinder til at
fravælge IT?
”Piger har et stort behov for søsterskab.
Hvor drenge er mere individuelle. For piger
er den slagne vej ofte den rette for dem. De
gør det samme som veninderne, som
forældrene siger, og det er som regel noget
med at redde verden eller nogle dyr. Men der
er ingen, der fortæller pigerne, at digitalisering
altså også er en vej til at redde verden,”
siger Eva Fog, founder og bestyrelsesforkvinde
i græsrodsorganisationen
DigiPippi, der underviser piger fra 7 til 13 år i
digital dannelse og uddannelse.
Hvad kan kvinder på IT-området?
”Når mænd udvikler teknologi, glemmer de
kvinderne. Eksempelvis lancerede Apple i
2014 en health-app og proklamerede, at den
kunne måle alt! Men … de havde bare glemt
menstruation. På samme måde er crash test
dummies udarbejdet efter mænds proportioner,
hvorfor flere kvinder dør i trafikuheld.
Det er som om, kvinder bliver glemt, når de
ikke er med til at udvikle teknologien. Og det
er bare dårlig business at glemme halvdelen
af verdens befolkning,” siger Rikke Nørdum
Sonne, direktør og bestyrelsesmedlem i
DigiPippi.
Behov for digital
(ud)dannelse?
Vi står over for en ny digital revolution. Fake news. Hackerangreb.
Og et arbejdsmarked, der skriger på digitale kompetencer.
Ud af den tendens vokser et behov for at ruste nuværende og
fremtidens generationer til at forstå, tænke og skabe en
digital økonomi. Hvad kan samfundet, organisationer
og virksomheder gøre for at ruste danskerne?
O R D : M A T H I A S V E I S