Digitale behov
samler borgere
og virksomheder
Magasinet 5 ∙ 2019 51
Hvad siger
erhvervslivet?
Dansk Erhverv har spurgt tre virksomheder
og uddannelse; hvad har virksomhederne
behov for i fremtiden?
Digitalisering
stiller store
krav
Eva Berneke, adm. direktør, KMD
Digital dannelse kan være mange ting. Mange
vil nok tænke på ”tonen på nettet”, når de
hører udtrykket digital dannelse eller digital
uddannelse. Det er det selvfølgelig også. Men
det er ikke i den betydning, vi har mest at byde
på fra KMD’s side. Når vi i KMD taler om digital
dannelse, handler det om at kunne bruge,
udnytte og udvikle digitale værktøjer. At
uddanne medarbejdere, borgere og samfundet
til den digitale verden. Lidt højt ragende
kan man sige, at hele KMD er gennemsyret af
digital dannelse og digital uddannelse. Sådan
noget som fx dataetik fylder rigtig meget i vores
hverdag. Vi håndterer rigtig meget følsom data i
KMD. Det stiller store krav til den måde, vi
agerer på. Sådan noget som GDPR fylder nok
noget mere i KMD end i mange andre virksomheder.
Vi er utrolig opmærksomme på hele
tiden at være compliant i forhold til de mange
følsomme informationer, vi håndterer. Vi stiller
derfor store krav til os selv som virksomhed
men også til den enkelte medarbejder. Med
den rolle, KMD spiller, har vi en særlig forpligtelse
til hele tiden at være helt fremme i forhold
til datasikkerhed. Helt konkret er fx NemID
og e-Boks resultater af et offentligt og privat
samarbejde. Selvfølgelig har der været noget
tilvænning. Det vil der altid være. Men jeg tror,
at de færreste danskere i dag kan forestille
sig en verden uden NemID eller e-Boks. De er
begge resultater af gode og modige beslutninger,
som i dag gør, at vi som danskere er
blandt verdens mest digitale borgere.
André Rogaczewski, CEO &
Co-founder, Netcompany
Borgerne møder digitaliseringen i flere og flere
af livets forhold. Sociale medier har inden for få
år overhalet alle andre former for social
interaktion. Vi skal alle løbende lære, hvordan
vi opfører os i digitale universer – både i
arbejdslivet og som samfundsborgere.
Virksomheder og medarbejdere skal hjælpe
hinanden med at blive de bedste digitalt.
For digitalisering går kun én vej - fremad.
Borgere og virksomheder er derfor nødt til at få
en digital forståelse for at forblive konkurrencedygtige
og forstå den verden, de gebærder
sig i. Kald det digital uddannelse og dannelse.
Måske har du læst til geolog, journalist eller
sosu-assistent. Men fremtiden kræver, at du
forstår data. Du skal ikke nødvendigvis lære at
kode, men du skal gerne kunne afkode. Kende til
digitalisering og gerne lære at arbejde med data
som værdifuldt redskab.
Første skridt mod det mål er at lade virksomheder
og borgere møde hinanden lidt
oftere. I folkeskolen kunne børn løse digitale
cases for lokale virksomheder. På universitetet
kunne studerende samarbejde med erhvervslivet
for at gøre akademisk teori mere virkelighedsnær.
Og på arbejdsmarkedet kan og skal
vi klæde medarbejderne på med nye digitale
kompetencer. Med Digital Dogme, som Netcompany
er initiativtager til, arbejder 30 store
virksomheder aktivt på at flytte medarbejdere
til mere digitale roller. Virksomhederne kan
sagtens kompetenceudvikle sammen.
Hvis vi indser, at skellet mellem borger og
virksomhed smuldrer, kan både borgere og
virksomheder ruste sig til en digital fremtid
gennem hele livet.
om deres syn på digital dannelse
Digital dannelse
er social
opdragelse
Jørgen Jakobsen, Vice President, DXC
Technology
Selv en digital virksomhed som DXC, der har
arbejdet med teknologi i 60 år, har behov for
at overveje sin digitale dannelse og uddannelse.
En stor del af vores onboarding handler
om at begå sig på vores sociale platforme, så
medarbejdere kan tale sammen, når de sidder
ude hos virksomheder. For digitalisering og
socialt liv på en arbejdsplads hænger uløseligt
sammen i dag. Og derfor er der behov for dannelse
– opdragelse om man vil – for at forstå,
hvordan man taler online. Det gælder også,
når medarbejdere bruger eks. LinkedIn, det
er både et privat netværk og medarbejderens
kanal direkte til markedet. Her har DXC en
eksplicit vejledning, fordi man er nødt til at
varedeklarere, hvem man er, og om man kommunikerer
som privatperson eller ekspert.
På samme måde skal virksomheder og staten
supplere hinanden nede fra og op, når det
kommer til uddannelse. Man skulle eks. skifte
sløjd og håndarbejde ud med digital dannelse
og uddannelse gennem virksomhedsbesøg.
Dertil burde staten prøve at spejle kompetencerne
på uddannelser med erhvervslivets
behov. Det kunne også betyde efterskoling af
medarbejdere. Men når det kommer til dannelse,
ser jeg ikke samme behov for statsligt
indgreb. Der er ikke behov for et nationalt
kodeks for god etik. Værdigrundlaget er forskelligt
i forskellige virksomheder. Tjeklister og
opskrifter på digital dannelse, hvormed staten
kan skære over én kam, er ikke vejen frem.