transporten tager længere tid på grund af køkørsel,
bliver transporten dyrere. Og hvor du tidligere kunne
løse en given opgave med to lastbiler, så skal du på
grund af trængslen bruge tre-fi re lastbiler for at nå
det samme. På den måde har vi en ond cirkel, hvor
trængsel avler trængsel,« siger Jesper Højte Stenbæk.
Ifølge professor Otto Anker Nielsen vil den
øgede trængsel kunne skade Danmarks konkur-renceevne:
»Den dårligere fremkommelighed vil gøre trans-port
dyrere, fordi både chaufførløn og afskrivnin-ger
er tidsafh ængige. Noget kan kompenseres ved
planlægning af kørsler, så man undgår den værste
trængsel, men når vognparken skal udnyttes hele
dagen, er det svært at få til at gå op,« siger han.
»Lidt groft sagt betyder det måske ikke så meget
for transportbranchen, som til syvende og sidst kan
lægge omkostningerne over på kunden, men det be-tyder
noget for transportomkostningerne og dermed
for erhvervslivets konkurrenceevne,« siger han.
Hvad koster upålidelighed?
Men én ting er, at både privatbilister og lastbiler
bliver forsinket af den øgede trængsel. En faktor,
der bliver overset – og bør tages med i det store
samfunds-regnestykke – er trængslens effekt på
tager 3 minutter længere at køre. Men proble-merne
opstår, når der opstår meget store variatio-ner
i lastbilens tidsforbrug. Hvis strækningen den
ene dag tager én time at tilbagelægge, men to ti-mer
den anden dag,« forklarer Kristian Hegner
Reinau.
»Så må du som transportør planlægge ud fra
worst-case-scenarier, og det betyder, at du ofte
kommer for tidligt frem, med alt hvad det giver af
problemer med at fi nde p-plads til en 40 tons lastbil
og hvad med køre- og hviletidsbestemmelserne?
Den enkelte vognmand ved godt, hvad det koster
ham at have en lastbil holdende foran et lager. Men
hvordan summerer det op? Vi ved ikke, hvad den
manglende pålidelighed betyder for samfundet.
Risikoen er, at der er store omkostninger, som ikke
er med i beregningerne i dag,« siger lektoren.
»Der er stort fokus på, hvad privatbilisterne spil-der
af tid på køkørsel, men det er vigtigt, at vi også
får analyseret, hvad den manglende pålidelighed
betyder for godstransporten.«
Ikke én løsning
Hvordan skal politikerne så løse udfordringerne
med øget trængsel? Der er brug for en palet af løs-ninger
lyder det fra eksperterne:
»Der er lavthængende frugter som mere intelli-gente
trafi ksignaler og trafi kstyring,« siger Otto
Anker Nielsen.
»Samtidig kan det give effekt at udvide kapaciteten
ved fl askehalse som for eksempel rampen mellem
Motorring 3 og Helsingørmotorvejen, » siger han.
»Men mange store projekter, som Hillerød-motorvejens
forlængelse, er også meget sam-fundsøkonomiske
profi table. Imellem de store
byer og især i Hovedstadsområdet kan bedre tog-betjening,
metro og de såkaldte BRT (Bus Rapid
Transit – et system, hvor busser kører i særskilte
bus-vejbaner for at komme hurtigere frem gen-nem
trafi kken, red.) også være en del af løsnin-gen.
Generelt er de samfundsøkonomiske bereg-ninger
en god rettesnor for, hvad der kan betale
»Vi spilder for meget tid
på at holde i kø. Det er ikke
godt for virksomhederne,
der får sure medarbejdere
på arbejde. Ansatte, der
hele dagen bekymrer sig,
om de nu kan nå at afhente
ungerne i daginstitutionen.«
»Vores prognoser viser en
betydelig vækst i trafikken
og trængslen frem mod
2030. Især i de fire største
byer og deres forstæder,
men også på hovedvejnet-tet
mellem byerne.«
landtransportens pålidelighed, mener Kristian
Hegner Reinau, lektor ved Institut for Byggeri og
Anlæg ved Aalborg Universitet.
»Du kan som transportvirksomhed planlægge
dig ud af det, hvis du ved, at en given strækning
hovedvejnet-byer
Otto Anker Nielsen
Professor, DTU