Få hjælp og vejledning
• Støder din virksomhed på tekniske han-delshindringer
eller nationale særkrav
rundt om i EU? Så er der hjælp at hente
flere steder. Se mere på
www.danskerhverv.dk eller kontakt
Dansk Erhvervs EU-chef, Lasse Hamilton
Heidemann, på lhh@danskerhverv.dk
Magasinet 1 ∙ 2019 41
havde placeret« en vare på markedet i
et andet EU-land. Endelig har der været
tendens til, at de klagesager, som virk-somhederne
rejste under henvisning til
princippet om gensidig anerkendelse,
blev afvist eller lukket som »ikke løst«.
Der har altså reelt været tale om
handelsbarrierer, forsinkelser og eks-tra
omkostninger for virksomhederne,
selvom de efter reglerne har haft lov til
at placere deres varer på markederne.
Og de medlemslande, der nægtede
markedsadgang til udenlandske pro-dukter,
er reelt ikke blevet udfordret.
Derfor har mange virksomheder givet
op og tilpasset produktet, om-mærket
eller gentestet det eller helt undladt at
sælge produktet i det pågældende
land – med de omkostninger, det
måtte have.
Hvad er det nye?
Kommissionen har anerkendt, at reg-lerne
i praksis ikke fungerede effek-tivt.
Derfor fremsatte den for et år
siden et forslag til en revideret lov,
som skulle gøre det nemmere at
bruge princippet om gensidig aner-kendelse.
Efter forhandlinger i Rådet
og Europa-Parlamentet nåede man i
slutningen af 2018 frem til en politisk
aftale om en revideret forordning –
det vil sige en lovgivning, som gælder
direkte i medlemsstaterne og ikke
skal implementeres i national lovgiv-ning.
Dermed er der udsigt til, at for-ordningen
vil træde i kraft 1. januar
2020.
Den nye forordning strammer reg-lerne
for gensidig anerkendelse på
disse måder:
• Medlemslandene får væsentligt
kortere svarfrister, så virksomhe-derne
hurtigere kan vide, om de
lovligt kan sælge en vare på et gi-vent
marked eller ej.
• Der introduceres en egen-erklæ-ring
som virksomhederne kan
bruge til at bevise, at de lovligt
har placeret varen på markedet i
et andet EU-land.
• Et medlemsland, der nægter
markedsadgang til et givent pro-dukt
med henvisning til en natio-nal
særregel, skal retfærdiggøre
og forklare, hvordan den speci-fikke
nationale regel er tidssva-rende
og proportional, og at det
samtidig er den mindst indgri-bende
regel, der sikrer formålet.
• Der iværksættes desuden uddan-nelses-
og oplysningskampagner
om princippet om gensidig aner-kendelse.
Dansk Erhverv har både på egen
hånd og gennem vores medlemskab i
den europæiske interesseorganisation
Eurocommerce arbejdet for, at lovgiv-ningen
skulle strammes op, så prin-cippet
kunne blive brugt i langt højere
grad, end det er tilfældet i dag.
Det er lykkedes, og selvom vi havde
yderligere ønsker til opstramninger så-som
egentlige sanktioner over for med-lemslande,
der ikke overholder reglerne,
vurderer vi, at resultatet er en væsentlig
forbedring af det indre marked.
Hvad er perspektiverne for
danske virksomheder?
Danske virksomheder, der sælger eller
vil sælge deres varer i andre EU-lande,
får nu bedre muligheder for at få ad-gang
til nye markeder. Det er ganske
enkelt blevet nemmere at undgå og
forhindre urimelige krav og nationale
særregler.
Særligt egen-erklæringen og kravet
om, at nationale myndigheder skal
retfærdiggøre deres beslutning om at
nægte markedsadgang ud fra nogle
ret stramme kriterier, kan gøre en
reel forskel for danske virksomheder.
Samtidigt er der udsigt til langt mere
gennemsigtighed om de nationale
særregler. Det kan i sig selv skabe en
positiv effekt på det indre marked.
De nationale særregler kommer vi
nok desværre ikke helt af med. Men
det bliver reelt vanskeligere for med-lemslandene
af håndhæve regler og
krav, der har protektionistiske for-mål
og ikke udspringer af et hensyn
til sundhed, den offentlige orden
eller miljø.
Endelig betyder de strammere tids-frister,
at virksomhederne ikke skal
vente i årevis, men kan forvente en
afgørelse inden for måneder.
Alt dette er nyttige forbedringer af
det indre marked i EU, som der er
grund til at glæde sig over. I Dansk
Erhverv fortsætter vi arbejdet for et
endnu bedre indre marked og bedre
rammevilkår for danske virksomhe-der.