F O K U S
»En ny motorring 5 mellem Køge
og Høje Taastrup ville kunne
aflaste industrien, der ligger i
den københavnske periferi, og
det ville give en stor samfunds-økonomisk
gevinst.«
D SV:
Trængslen gør os
alle mere ineffektive
Trængslen er stigende, og særligt omkring de store byer koster det i effektivitet, lyder det
fra Simon H. Galsgaard, adm. direktør for DSV’s Road-division i Danmark. På ønskesedlen
er især en udbygning af motorvejsnettet, og en Kattegatbro ville også være interessant.
Også hos transportvirksomheden DSV
har man dagligt udfordringer med den
stigende trængsel. Men der er store for-skelle
på problemets omfang, siger
Simon H. Galsgaard.
»Det er ikke nyt, at trængslen er sti-gende.
Der er strækninger, hvor trans-porten
tager længere tid, og det betyder,
at hvert eneste køretøj på strækningen,
skal bruge mere tid på den samme op-gave.
Det giver øgede omkostninger, og
så bliver transporterne dyrere,« fortæller
Simon H. Galsgaard.
»Vi har kunder, der har ’just-in-time-produktion,’
og for dem er det essentielt,
at leverancerne når frem til tiden. Og da
der oftere er risiko for forsinkelser, må vi
lægge en buffer ind i tidsplanen. Det gør
os alle sammen mere ineffektive. Vi pro-ducerer
simpelthen mindre på grund af
trængslen, og dermed er trængslen ikke
kun et problem for os, der kører last-bilerne.
«
Alternative ruter sander også til
Ifølge Simon H. Galsgaard oplever DSV
trængslen på de klassiske steder: Køben-havn,
Aalborg, Aarhus, trekantsområdet
og Fyn.
»Vi oplever i dag områder af landet,
hvor trængslen ikke er den store udfor-dring.
Men så snart vi nærmer os det
centrale motorvejsnet, opstår udfordrin-gerne.
Vi har lastbiler, der vælger den
gamle hovedvej A13, når de skal fra Aal-borg
mod Vejle, i stedet for motorvejen.
Der får man så fl yttet problemet. Og på
Sjælland vælger man hovedvej 14 Ring-sted-
Roskilde, fordi chaufførerne ikke vil
sidde fast på Køge Bugt-Motorvejen. Med
det resultat, at de alternative ruter efter-hånden
også sander til.«
Ønskelisten: Kattegatbro
og mere motorvej
Simon H. Galsgaard peger på en udbyg-ning
af motorvejsnettet som det vigtigste
element i en indsats for at nedsætte
trængslen:
»En udbygning af motorvejsnettet vil
have en stor positiv effekt på trængslen,
det er jeg ikke i tvivl om. Vi taler om Øst-jyske
af-laste
industrien, der ligger i den
københavnske gevinst,« siger han.
Simon H. Galsgaard
Adm. direktør, DSV Road
24 Magasinet 1 ∙ 2019
Motorvej, et ekstra spor på Fyn, og
så er der særligt omkring hovedstaden
udfordringer. En ny motorring 5 mellem
Køge og Høje Taastrup ville kunne af-københavnske
periferi, og det ville
give en stor samfundsøkonomisk
»Vi støtter op omkring enhver form for
udvikling af infrastrukturen. også en
Femern-forbindelse og en Kattegatbro.
De store anlæg giver innovation og nye
arbejdspladser, og jeg synes, at vi har
gode erfaringer med de store infrastruk-tur-
projekter. Derfor mener jeg, at en
Kattegatbro ikke er utopisk,« slutter
Simon H. Galsgaard. O R D : L A R S B O A X E L H O L M