sig, og hvad der er for dyrt,« siger Otto Anker
Nielsen.
Professoren peger også på road pricing som et
værktøj, der kan have positiv effekt på trængslen:
»I tidligere beregninger har vi set, at road pricing
kan være en fordel for især godstransport og
erhvervs ture, mens lavindkomstpendlere og fritids-ture
vil opleve ulemperne. Min pointe er, at løn- og
kapacitetsomkostninger er så høje for erhvervstrans-porter,
Brug for mere asfalt
Hos Dansk Erhverv peger Jesper Højte Stenbæk, ud
Selvkørende biler er stadig fremtidsmusik
Store internationale spillere som Google, Tesla og
Magasinet 1 ∙ 2019
»Vi ved ikke, hvad den
manglende pålidelighed
betyder for samfundet.
Risikoen er, at der er store
omkostninger, som ikke er
med i beregningerne i dag.«
Kristian Hegner Reinau
Lektor, Aalborg Universitet
men hverken Jesper Højte Stenbæk eller Otto Anker
Nielsen tror, at de vil spille en rolle frem mod 2030:
»Selvkørende biler kan måske køre lidt tættere,
når de får tilstrækkelig udbredelse. Men fordelen
vil næppe overstige den øgede vækst i trafi kken, og
jeg tvivler på, at de bliver en realitet før 2030,«
vurderer Otto Anker Nielsen.
»I dag kan det være et mareridt at fi nde en par-keringsplads
i byen. Men så forestil dig, at du har
en selvkørende bil, der kan transportere dig ind til
biografen i byen. Mens du ser fi lmen, kører bilen
hjem og venter. Og når du så skal afh entes, kører
bilen ind for at afh ente dig. På den måde har du
pludselig fordoblet trafi kken ved selvkørende
biler,« siger Jesper Højte Stenbæk.
Bedre data-udnyttelse viser vejen
Mere optimistisk ser eksperterne på løsninger
med big data. Det kan mindske trængslen, hvis
bilister får bedre trafi kmeldinger og dermed bliver
i stand til at vælge alternative ruter, hvis der er
trafi kuheld – sådan som mange allerede kender
det i dag fra deres vejviser-app på smartphonen.
Men big data kan også hjælpe på andre måder.
Lektor Kristian Hegner Reinau står i spidsen for
forskningsprojektet Directly, der har til formål at
samle oplysninger om ledig kapacitet på lastbil-transporter.
»Vi ved fra europæiske analyser, at cirka hver
fj erde lastbil på vejene er tom. Og de resterende
lastbiler er i gennemsnit kun lidt mere end halvt
fyldt. Det er ikke super effektivt, så hvis vi ved
hjælp af ny teknologi og ved brug af big data kan få
konkurrerende vognmænd til at samarbejde, så vi
får fyldt lastbilerne bedre op, så vil det give rigtig
god mening,« siger Kristian Hegner Reinau.
I dag ved transportvirksomhederne takket være
GPS, hvor deres lastbiler befi nder sig. Tanken er, at
teknologien skal videreudvikles, sådan at virksomhe-derne
også kan se, hvornår lastbilerne har plads på
ladet, og hvornår det kan betale sig at samarbejde:
»Resultatet af Projekt Directly bliver et beslut-ningsstøttesystem,
så de konkurrerende trans-portvirksomheder
kan optimere driften. Virksom-hederne
vil spare på det, men det giver også værdi
til samfundet, fordi mindre lastvognskørsel redu-cerer
trængslen,« siger Kristian Hegner Reinau.
porter, at tidsgevinsten ved mindre trængsel oversti-ger
betalingen af road pricing, mens det ikke er
tilfældet for private ture, og derfor bliver der færre
private bilture,« siger Otto Anker Nielsen.
over teknologiske løsninger som intelligente lys-kryds,
på behovet for mere asfalt:
»Ved hjælp af trafi ktallene kan vi allerede i dag
forudse, hvor der bliver udfordringer med træng-slen.
Problemet er desværre, at der historisk ikke
har været politisk vilje til at investere i nye veje tids-nok,
sådan at vejene når at sande til, før udvidel-serne
bliver besluttet,« siger han.
Som eksempel på en af de teknologiske løsnin-ger,
der kan hjælpe med at begrænse trængslen,
peger Jesper Højte Stenbæk på Lane Keeping Assi-stant,
LKA, der er en teknologi, der hjælper biler til
at holde sporet på vejen. Teorien er, at når den
danske bilpark er udstyret med LKA, så kan man
formindske bredden på de enkelte spor på motor-vejene,
og dermed ’klemme’ et ekstra spor ind på
en allerede eksisterende motorvej. En løsning, som
Vejdirektoratet netop nu tester i praksis.
Volvo arbejder intensivt på at udvikle selvkørende biler,
F O K U S
20