Magasinet 1 ∙ 2019 23
F O K U S
VI G G O P E T E R S E N S E F T F. :
Natdistribution og
fyldte lastbiler er
en del af løsningen
Trængslen i og omkring København bliver værre og værre, lyder det fra
Kristian Skov Petersen, indehaver af Fragtmanden Viggo Petersens Eftf.
Problemet løses ikke ved et snuptag og kræver blandt andet, at branchen
også vender blikket indad, mener han.
O R D : L A R S B O A X E L H O L M • F O T O : S C A N P I X
Når det gælder frontlinje-erfaring
med trængsel på vejene, er der næppe
nogen, der har hånden mere på kogepla-den
end fragtmændene. Og fra fragtvirk-somheden
Viggo Petersens Eftf. er mel-dingen
krystalklar: Trængslen bliver
værre og værre.
»Vores cirka 100 lastbiler holder mere
og mere i kø. Det bliver konstant værre,
og bare de seneste fem år har vi noteret
en mærkbar øget trængsel,« siger inde-haver
Kristian Skov Petersen.
»Vi må starte tidligere på turene, fordi
der er fl askehalse både morgen og aften.
Vores biler kører primært i København, og
vi har konstant udfordringer, både når vi
skal ud og hjem. Køge Bugt Motorvejen,
Motorring 3, og også mellem Hedehusene
og Roskilde. Ja, kort sagt alle store ind-faldsveje
mod København lider. Når vi så
når frem til industrikvartererne, kan vi
godt komme frem,« fortæller han.
For fragtmanden betyder det, at man
er nødt til at indberegne længere tid per
leverance, og samtidig ærgrer fragtman-den
sig over, at trængslen betyder øget
forurening:
»Vi vil jo gerne være så grønne som
muligt, så derfor er det ærgerligt, at vi
kan se, at vi bruger mere diesel på at
holde stille og derfor forurener mere end
nødvendigt. Vi måler på alle ture, og de
tager længere tid nu,« siger Kristian Skov
Petersen.
Flere veje vil ikke løse problemet
Set fra fragtmandens bord vil investerin-ger
i mere asfalt ikke nødvendigvis løse
udfordringerne:
»Jeg tror ikke, at fl ere veje vil løse pro-blemet.
Jeg tror mere på, at vi skal se på,
hvordan vi kan komme af med varerne
uden for myldretiden – altså natdistribu-tion.
Det åbner så andre problemer:
Hvordan får vi adgang til modtagerens
butik eller lager, når personalet ikke er til
stede? Og hr. og fru Jensen kan ikke lide
larm om natten, så det skal der også ta-ges
hensyn til. Jeg tror dog, at el-biler vil
kunne overtage noget af distributionen,
og vi har allerede i dag natdistribution til
for eksempel byggepladser, så det kan
godt lade sig gøre,« siger Kristian Skov
Petersen.
Han ser gerne, at natdistribution bliver
sat i verden af politikerne, så fragtmæn-dene
ikke bliver prygelknabe for naboer,
der mister nattesøvn.
»Vi i branchen må også se indad. Vi er
nødt til at se på godstætheden. Det vil
sige, vi må blive bedre til at samarbejde,
så lastbilerne ikke kører halvtomme
rundt i byens centrum. Det hele handler
om, hvor meget gods, vi kan fl ytte per
liter diesel. Derfor vil et værktøj mod
trængslen være, hvis vi samarbejder om
at fylde lastbilerne, også selv om vi er
konkurrenter,« slutter Kristian Skov
Petersen.