mener
Kommentar af:
Jesper Højte Stenbæk,
fagchef for transport og
infrastruktur i Dansk Erhverv.
Skru op for
investeringerne
i vejene
Tilsandede veje gør os fattigere. Der er
brug for at fremtidssikre infrastrukturen.
Danmark har i de seneste år for-sømt
at udbygge vejinfrastrukturen
tilstrækkeligt. Samtidig er trafi kken
steget. Det betyder større trængsel,
der hæmmer vækst, spilder vores tid
og gør samfundet fattigere.
Det nuværende infrastrukturforlig
fra 2009 udløber i 2020, og det er på
høje tid at lægge en ny langsigtet plan
for, hvor vi skal bygge, hvad vi skal
bygge og hvordan vi skal fi nansiere det.
Dansk Erhverv arbejder for en bred
politisk opbakning til at fremtidssikre
vores infrastruktur. Vi opfordrer til,
at der bliver lagt en rullende 10-års-plan
for udbygningen. Den plan skal
løbende opdateres, og nye projekter
lægges i pipelinen, så vi får en
løbende og kontinuerlig forbedring af
Prioritér nye
Infrastrukturen fungerer optimalt,
28 Magasinet 1 ∙ 2019
trans-port
på vej, bane, sø og luft. Alle
transportformer har deres plads, og
Dansk Erhverv har ikke præferencer
for den ene transportform frem for
den anden.
Men ser man på tallene, er der i de
seneste år investeret langt fl ere penge
i banetrafi k frem for vej. Både relativt
og i absolutte tal. Vejtrafi kken udgør
størrelsesmæssigt en faktor 10 set i
forhold til banetrafi kken. Der er i de
seneste år vedtaget baneprojekter for
74 milliarder kroner. Samtidig er der
blot vedtaget vejinvesteringer for godt
26 milliarder kroner. Vejtrafi kken er i
perioden fra 2009 steget 7,6 procent,
mens banetrafi kken er steget 4,4 pro-cent
i perioden.
Derfor er det tid til nye investerin-ger
F O K U S
Christoffer Greenfort,
chefkonsulent i Dansk Erhverv.
mest, der får højest prioritet. Med
andre ord skal der sættes ind der,
hvor behovet er.
Brug ny teknologi til at
mindske trængslen
Den teknologiske udvikling i trans-portsektoren
har tager kvantespring
de senere år, og vi står i dag med nye
muligheder, der kan løse en række af
udfordringerne i vores infrastruktur.
Derfor arbejder Dansk Erhverv for
lovgivning, der baner vejen for at
styrke mobiliteten og mindske
trængslen med ny teknologi. Det gæl-der
blandt andet brugen af intelli-gente
trafi kløsninger og trafi kstyring,
bedre indsamling og udnyttelse af
data, bedre adgang for droner og ikke
infrastrukturen.
investeringer i vejnettet
når der er et samspil mellem trans-ger
i vejene de steder i landet, hvor
trængslen er størst. Alle nye infra-strukturprojekter
bør vurderes på et
samfundsøkonomisk grundlag, så det
bliver de projekter, som gavner det
danske erhvervsliv og danskerne
mindst ny teknologi i bilerne.
Teknologien kan desuden hjælpe til
at mindske trafi kkens miljøbelast-ning.
Køkørsel er i sig selv ikke godt
for miljøet, og fossile brændstoffer
skal udfases over tid. Her er det nød-vendigt
med teknologispring, hvis vi
både skal udbygge mobiliteten og
styrke klima og miljø.