m e d l e m s p o r t r æ t
Den grønne omstilling af tung transport står højt på dagsordenen hos Erik
Østergaard, der er er adm. direktør for brancheforeningen DTL – Danske Vogn-mænd.
Men han mangler en tydelig og gennemarbejdet strategi for Danmark.
Det er godt at sætte sig ambitiøse mål.
Men det er svært at nå destinationen,
hvis du ikke kender vejen. Og netop en
tydelig rute, der viser vejen mod en
grønnere transportsektor, står højt på
Erik Østergaards ønskeliste.
Erik Østergaard er
adm. direktør i DTL –
Danske Vognmænd.
Han er vant til at
kæmpe for bedre vilkår
for de danske transport-
virksomheder, der
hver dag har biler på
vejene. De vognmænd,
der under pandemien
sikrede, at super-
markederne havde
fyldte hylder og
virksomhederne
nødvendige
forsyninger, selvom
gaderne var lagt
tomme af en verdens-
omspændende epidemi.
De sidste 10 år har
en stor del af hans
fokus – ud over de
seneste års pandemi
– været på EU’s Vej-pakke,
der skal skabe
fair konkurrence i
transportsektoren.
Nu, hvor de sidste
elementer af vej-
pakken er ved at blive implementeret,
er den grønne omstilling et af de
punkter, der er strøget til tops på hans
opmærksomhedsliste – selvom den
grønne omstilling er noget, der har
været på agendaen hos DTL i årtier.
Men det er langtfra en let og ligetil
opgave, understreger han.
”Den omstilling, der skal ske i vores
sektor, er en af de mest besværlige og
tunge, og der skal investeres rigtig
mange penge, før det for alvor rykker,”
vurderer Erik Østergaard.
Han er tilhænger af ambitiøse
målsætninger, men han mener ikke,
at det giver mening uden en konkret,
realistisk og gennemarbejdet plan.
For selvom både brancheforeningen
og vognmændene gerne vil yde en
indsats for at omstille branchen til en
grønnere version, mener direktøren
ikke, at forudsætningerne er på plads
endnu.
Ingen hovsaløsninger
Når vognmændene spørger Erik Øster-gaard,
hvordan han anbefaler, de inve-sterer
for at blive grønnere, er han
dem svar skyldig. Så længe, vi i Dan-mark
ikke har en klar strategi for den
tunge trafik, kan han ikke anbefale an-det
end dieselbiler.
”Der er ikke reelle alternativer. Vi
har enkelte medlemmer, der prøver
nye teknologier af, for eksempel biogas
eller batteridrift, og det er meget
positivt. Så får vi erfaring, som
resten af vognmændene også kan
lære af,” siger han.
Næsten alle lastbiler på de danske
veje kører på diesel, og derfor er det en
større investering for virksomhederne,
hvis de skal skifte bilerne ud.
Erik Østergaard fortæller, at én af
hans medlemsvirksomheder gerne
ville gå foran på området. Derfor
investerede han i en bil, der kørte
på såkaldt biogas.
Men to måneder senere kom
Klimarådet med en rapport, der
konkluderede, at vi ikke skal satse
på biogas i Danmark.
”Det går ikke. Vi skal ikke
have hovsaløsninger,” siger
Erik Østergaard og uddyber:
”Du risikerer, at der er nogen, der
investerer i noget, der efterfølgende
viser sig ikke at være særlig klima-venligt.
Så bliver vores erhverv
forsøgskaniner, og samfundet
risikerer i sidste ende at tabe
en masse penge.”
Infrastrukturen er der ikke
Han understreger, at det også er
andre aktører, der skal i spil. Ikke kun
vognmændene.
”Vognmændene producerer ikke
lastbiler, alternative brændstoffer
eller tank/lade-infrastruktur. Det her
Vognmænd
på grøn kurs
A F : S I G N E H V A S F O T O : M O R T E N H O LT U M
DTL – Danske
Vognmænd
• DTL – Danske
Vognmænd er branche-organisation
for det
danske transport-
erhverv på vej.
Organisationen
varetager danske
vognmænds
erhvervspolitiske
interesser over for
politikere og
myndigheder både i
Danmark og EU.
• Organisationen har
knap 40 ansatte.
• DTL har hoved-
kontor på Grønningen i
København og service-
kontor i Vejle og er
forankret i 28 lokal og
specialforeninger.
• DTL er endvidere
medlem af Nordic
Logistic Association,
der repræsenterer
16.000 transport-
virksomheder i Norden,
hvor Erik Østergaard er
formand.
28 Magasinet 2 ∙ 2022