I 2025 kører vores sidste
dieseltaxi i garagen
Den grønne omstilling står øverst på agendaen i Moove Group,
der planlægger, at alle taxier og minibusser skal køre på el
inden for en kort årrække. Der er dog udfordringer forbundet
med at skifte fra diesel til el, fortæller adm. direktør, Carsten
Aastrup: Der mangler ladestandere på tværs af landet, og
det er vanskeligt at få leveret el-minibusser. Alligevel holder
Moove Group fast i sine grønne ambitioner.
Køreplanen for den grønne omstilling
er klar i Moove Group, der er moderselskab
til Dantaxi og HB-Care.
I 2025 skal den sidste dieseltaxi køres
i garagen, og i 2030 skal den sidste
minibus følge efter.
Men der er udfordringer på vejen
mod at blive emissionsfri, fortæller
adm. direktør Carsten Aastrup, både
når det gælder taxier og minibusser.
Mangler minibusser og medarbejdere
Især én udfordring står over alle andre
i øjeblikket: Det er nærmest umuligt at
få leveret el-minibusser.
”En stor del af bilindustrien får
leverancer fra krigsramte Ukraine – og
de få leverancer, der kommer til bilin-dustrien,
bliver brugt på at producere
almindelige personbiler fremfor mini-busser.
Leverandørerne kan ikke give
nogen præcise datoer, men de er ude i
2023,” siger Carsten Aastrup.
Konsekvensen er, at HB-Care ikke
nødvendigvis kan byde på større
offentlige udbud, hvor el-kørsel er et
krav.
”Vi tør ikke at kaste os ud i bud,
hvis vi ikke er sikre på, at vi kan være
klar til opstart. Det betyder til
gengæld, at der kommer mindre
konkurrence omkring offentlige
udbud, fordi færre leverandører kan
være med,” siger Carsten Aastrup.
Han peger samtidig på chaufførmangel
som et benspænd.
”I den daglige planlægning skal vi
naturligvis opfylde de kontrakter, vi har
indgået med kommuner og regioner,
men når der er mangel på arbejdskraft,
og når der er mange sygemeldinger
som under corona, så er vi nødt til at
løse opgaven på anden vis, for
eksempel ved at ringe til en konkurrent
og spørge, om de kan hjælpe. Anvendelsen
af eksterne leverandører har i en lang
periode været større end tidligere, fordi
vi mangler medarbejdere og minibus-ser,
og fordi vi har været lagt ned af
corona-sygemeldinger.”
El-taxier skal være attraktive
På taxidelen er den største udfordring,
at der mangler ladeinfrastruktur på
tværs af landet, især uden for
Hovedstaden, fortæller Carsten Aastrup.
”Hvis vi skal have en effektiv
elbil-drift, så skal faciliteterne under-støtte
det, ellers har vognmændene ikke
lyst til at investere i elbiler.”
Det er årsagen til, at Dantaxi sidste år
åbnede en taxi-ladehub i samarbejde
med energiselskabet E.ON i København.
Her kan der lynoplades 400 el-taxier i
døgnet.
”Vi skal gøre det attraktivt for vogn-mændene
at investere i elbiler, og det
kan vi blandt andet kan gøre ved at have
effektive lademuligheder. Men vi er
langt fra i mål. Vi har fortsat ikke et
land, der hænger sammen med stærk
lade-infrastruktur. Det er et fælles
samfundsansvar at løse denne opgave,
og det private erhvervsliv bør støtte op i
det omfang, det er muligt – derfor er vi
klar til at udvide vores samarbejde med
E.ON til resten af landet og indgå nye
partnerskaber, hvis det kan give mening
for os,” siger Carsten Aastrup.
I dag har Dantaxi godt 300 eltaxier ud
af en flåde på 1.800 taxier, og alle nye
vogne, der triller ud på gaden, kører på el.
”Fra nu af kommer det til at gå stærkt
med den grønne omstilling på taxi-delen,”
siger Carsten Aastrup.
Coronakrisen kom i vejen
Det gjorde det også, inden coronakrisen
ramte. Her nåede Dantaxi op på 200
eltaxier.
”Vi lavede forskellige incitamenter,
der gjorde det attraktivt for vogn-mændene
at investere i eltaxier, fordi de
A F : T I N E Ø S T E R G Å R D F O T O : M O R T E N H O LT U M
42 Magasinet 2 ∙ 2022
”Fra nu af kommer
det til at gå stærkt
med den grønne om-stilling
på taxidelen”
adm. direktør, Carsten Aastrup,
Moove Group
m e d l e m s p o r t r æ t