Kunstmuseet ARoS skal tjene penge for at kunne skabe den
bedste kunstoplevelse for gæsterne. Det forklarer museets
direktør, Rebecca Matthews, der har stået i spidsen for
museet siden årsskiftet. Hun har ledelseserfaring fra hele
verden, men sværger til den danske ledelsesstil og måler sin
succes på blandt andet medarbejdernes latter.
Nysgerrigheden er vakt. Det ses
tydeligt i Rebecca Matthews øjne, da
Dansk Erhvervs udsendte indleder
interviewet med at stille et andet
spørgsmål end det, vi på forhånd har
aftalt.
Spørgsmålet lyder: Hvordan har
den første tid i spidsen for kunst-
museet ARoS været?
Selvom spørgsmålet er impulsivt,
skal direktøren for kunstmuseet
ARoS ikke bruge mange milli-
sekunder på at overveje sit svar:
”Jeg er faldet virkelig godt til. Jeg
kendte ARoS fra tidligere og har også
arbejdet sammen med museet før, og
der elskede jeg det. Nu, hvor jeg selv
arbejder her, elsker jeg det endnu
mere. Hver dag bliver jeg mere og
mere forelsket i det,” forklarer hun
med en begejstring, som afslører, at
svaret bunder i ægte kærlighed og
ikke bare en slidt direktørfloskel,
hun finder frem til lejligheden.
Man skal kunne høre latter
Rebecca Matthews overtog direktørstolen
1. januar 2022 efter en turbulent
periode, hvor en undersøgelse
havde afsløret et dårligt arbejdsmiljø
på kunstmuseet, som resulterede i,
at den tidligere direktør måtte
trække sig. Da ARoS’ bestyrelse præsenterede
Rebecca Matthews som ny
direktør, var det derfor også med et
erklæret og udtalt mål om, at hun
skulle sikre et bedre arbejdsmiljø.
Derfor har Rebecca Matthews
brugt meget af den første tid på at
skabe netop dét – eksempelvis ved at
holde personlige samtaler med stort
set alle ansatte for at forstå fortiden
og høre om deres visioner for
fremtidens ARoS:
”Normalt ville jeg ikke bruge så
meget tid på det, som jeg har gjort
her, når jeg overtager et job, men det
har været nødvendigt, fordi der har
været behov for at få ro på tingene
og tale om, hvordan vi sammen kan
skabe et sundt og godt arbejdsmiljø,
der kan hjælpe os med at tage de
næste skridt for museet som helhed.”
Om målet er nået, kan de ansatte
bedst svare på, vurderer direktøren,
men hun føler, at de er kommet et
stort stykke:
”En bekendt sagde engang til mig,
at latter er det bedste tegn på, at en
organisation fungerer. Man skal
kunne høre medarbejderne grine.
Det kunne jeg ikke i begyndelsen,
men det kan jeg nu.”
Har savnet den danske ledelsesstil
Rebecca Matthews har i mere end 25 år
arbejdet med ledelse og kultur i stort
set hele verden og har blandt andet
været direktør for Global Partnerships
ved British Council i New York og
direktør for Government Relations ved
Operahuset i Sydney. Hun har også
lokalkendskab, da hun har stået i
spidsen for Europæisk Kulturhovedstad
Aarhus i 2017 og kommer fra en
direktørstilling på Glasmuseet i Ebeltoft.
”Jeg tror, at min internationale
erfaring med at udvikle og drive store
kulturvirksomheder kombineret med
mit lokalkendskab og min forståelse
for ARoS’ og Aarhus’ historie og
ambitioner er det, som ARoS har brug
for til at tage de næste skridt. Både
hvad angår det kunstneriske og det
kommercielle.”
Da ansættelsesudvalget gik på
jagt efter den nye direktør, var et af
kriterierne, at personen havde
international ledelseserfaring. Det
har Rebecca Matthews i den grad. Den
vigtigste og mest brugbare erfaring
kommer dog fra hendes første
lederjob i Danmark, forklarer hun:
”Da jeg første gang var leder i
Danmark, erfarede jeg hurtigt, at
ledelsesstilen var meget mindre
”bossy”, end jeg var vant til fra andre
lande. Jeg ville gerne tage nogle hurtige
beslutninger, men jeg fandt ud af, at
det ikke går. I Danmark taler man om
tingene, og man rådgiver hinanden. Da
jeg så tog videre til England og især
USA, fandt jeg ud af, hvor meget det
egentlig betyder. Jeg kom til at savne
den danske ledelses- og samarbejdsstil
og danskernes måde at arbejde på. Det
kunne ledere og organisationer i andre
lande lære meget af.”
Kunst og forretning
kan ikke adskilles
Udsigten fra Rebecca Matthews’ kontor
er – i betragtning af, at vi befinder
os på et kunstmuseum – ikke just
imponerende. Faktisk kigger man
direkte ned på en på byggeplads.
”Jeg tror, at min internationale erfaring med
at udvikle og drive store kulturvirksomheder
kombineret med mit lokalkendskab og min
forståelse for ARoS’ og Aarhus’ historie og
ambitioner er det, som ARoS har brug for til
14 Magasinet 3 ∙ 2022
at tage de næste skridt.”
direktør, Rebecca Matthews, ARoS
f o k u s