Ikke desto mindre bliver direktøren
ovenud begejstret, når hun kigger ud.
Byggepladsen skal nemlig på sigt forvandles
til kunstneren James Turrells’
grandiose værk The Dome, som er en
enorm underjordisk kuppel med kig
til himlen. Derudover kommer der
1.000 nye udstillingskvadratmeter og
en bedre forbindelse til den omkringliggende
park og naboen Musikhuset.
16 Magasinet 3 ∙ 2022
Projektet har været flere år undervejs
og er blevet udskudt flere gange, men
nu er arbejdet i gang, og der er rejst
flere penge til museumsdirektørens
store glæde:
”Vi har fået involveret organisationen
og faktisk hele byen i projektet, og jeg
mærker en stor stolthed over det. Alle
involverede kan se, at der kommer et
fantastisk kendetegn, som årligt kommer
til at generere 100.000 flere
gæster, som vil øge vores og andre
virksomheders indtjening og gøre
ARoS og Aarhus endnu mere attraktiv
både nationalt og internationalt. ”
En ny leder
The Dome er også et symbol på et
andet vigtigt mål for ARoS og Rebecca
Matthews: At skabe større sammenhæng
mellem forretningen ARoS og
museet ARoS. Det handler blandt
andet om videreudvikle det gode
samarbejde med det lokale og
nationale erhvervsliv, øge billetsalget,
skabe bedre digitale oplevelser,
forbedre fundraising-arbejdet og løfte
udstillingsprogrammet til nye højder.
”ARoS er først og fremmest et
kunstmuseum, og vi skal turde være
modige og nyskabende, både hvad
angår kunstnere og udstillingsformer.
Men vi er også en virksomhed, som
skal generere 75 procent af vores
omsætning gennem eksempelvis
billetsalg, events, vores medlems-
klubber og erhvervsnetværk samt
fundraising. Derfor skal vi også tænke
nyt i forhold til, hvordan vi kan øge
vores indtægter, som vi jo igen kan
bruge på at skabe mere ambitiøse
udstillinger. Vi skal tjene penge for at
kunne skabe den bedste oplevelse for
vores gæster,” siger hun.
Rebecca Matthews ønsker at binde
kunsten og det kommercielle endnu
mere sammen, for selvom kunsten
altid vil være kernen på museet, så
kan de to ting ikke adskilles, og de
skal tænkes strategisk sammen,
vurderer hun.
”Jeg vil gerne rive den traditionelle
lærebog om, hvordan ARoS skal ledes,
over, og skabe en mere holistisk
tilgang. Kunsten er og skal være i
centrum, men vi skal omfavne det
hele, og derfor skal jeg som direktør
arbejde med hele vores univers og alle
vores tilbud, og så skal jeg få hele
organisationen til at arbejde sammen,
så vi kan blive et museum for alle.
På den måde skaber vi sammen den
bedste fremtid for ARoS.”
“En bekendt sagde
engang til mig, at latter
er det bedste tegn på,
at en organisation fungerer.
Man skal kunne
høre medarbejderne
grine. Det kunne jeg
ikke i begyndelsen, men
det kan jeg nu,” siger
Rebecca Matthews.
f o k u s