Historisk turbulens
og grøn forandring
Der er travlt hos Frode Laursen. Rigtig travlt. Transport- og logistikvirksomheden
balancerer en stor efterspørgsel med øgede omkostninger og mangel på kvalificeret
arbejdskraft. Men adm. direktør Thomas Corneliussen insisterer på stadig at
prioritere selskabets egen grønne omstilling.
”Jeg har været i den her branche i 30
år, og jeg har aldrig set noget lignende.”
Sådan lyder det fra Thomas Corneliussen,
der er adm. direktør i transport- og
logistikvirksomheden Frode Laursen.
”Lige nu har vi et usædvanligt højt
aktivitetsniveau kombineret med en
alvorlig mangel på kvalificeret
arbejdskraft. Det skaber et meget
udfordret marked,” fortæller han.
I Frode Laursen oplever man blandt
andet, at udenlandske chauffører er
forsvundet ud af Danmark i kølvandet
på corona og som følge af ændringer i
lovgivningen – og det skaber benhård
konkurrence om arbejdskraft.
”Vi har et markant omkostningspres
afledt af manglen på chauffører. Det er
en kæmpe udfordring, der i bund og
grund er afledt af situationen på
arbejdsmarkedet,” siger han og
konstaterer: ”Så der er rigeligt at se til.”
Selvom Thomas Corneliussen kæmper
for at skaffe kvalificerede chauffører
samt at holde omkostningerne nede, er
der noget andet, der også gennemsyrer
opgaverne på hans to do liste: Den
grønne omstilling.
For direktøren mener, at det er vigtigt
at holde fast i sin egen agenda.
Og transportbranchen er i den tunge
ende, når der måles på CO2-udledning
36 Magasinet 4 ∙ 2021
og klimaaftryk. Men det giver kun
ekstra motivation på hovedkontoret i
Vitten og i bilerne rundt om på vejene.
”Vi synes, det giver os et særligt ansvar
for at gøre noget, og vi kan mærke, at
både vores medarbejdere og ejere er
enige. De har et ønske om at skabe
forandring,” siger Thomas
Corneliussen.
Ambitiøst mål kræver handling
I Frode Laursen er den interne
målsætning at nedbringe selskabets
CO2-udledning med 35 procent i 2030.
I den forbindelse peger Thomas
Corneliussen på, at en række nye
teknologier, der er under udvikling,
på længere sigt vil gøre en massiv
forskel – heriblandt power-to-x,
hvor grøn energi omdannes til brint.
”Men hvis vi skal nå vores mål, både
som virksomhed og i samfundet,
nytter det ikke, at vi venter på
teknologier, der ikke er modne endnu,”
siger han.
Han mener, vi er nødt til at kigge på de
løsninger, der kan gøre en forskel på
den korte og den mellemlange bane.
Derfor har selskabet blandt andet
fokus på driver behaviour, der dækker
over, hvad chaufførerne kan gøre for at
bruge mindre diesel og dermed udlede
mindre CO2. Thomas Corneliussen
fortæller, at en chauffør kan påvirke
brugen med op til 10 procent. Det
kræver blandt andet forudseenhed i
trafikken og at bruge bilens teknologi
bedst muligt – derfor er det også
vigtigt for Frode Laursen, at
virksomhedens lastbiler er opdaterede
på den nyeste teknologi.
Frode Laursen henter alle data på
O R D : S I G N E H V A S F O T O : H E L L E A R E N S B A K H A N S E N
”Lige nu har vi et usædvanligt højt aktivitets
niveau kombineret med en alvorlig mangel på
kvalificeret arbejdskraft. Det skaber et meget
udfordret marked.”
adm. direktør, Frode Laursen,
Thomas Corneliussen
p å a g e n d a e n