s i d e t i t e l
Administrerende direktør,
Bent Madsen, BL - Danmarks
Almene Boliger, og
grundlægger og administrerende
direktør Ulrik Juul
Christensen, e-læringsvirksomheden
Area9 Lyceum,
Urbanplanen på Amager.
Madsens mod
på matematik
”Sikke noget pjat”!
Sådan reagerer BL’s administrerende
direktør, Bent Madsen, på kritikken af,
at de almene boligselskaber giver børn
lommepenge for at lære matematik.
”Det virker. Eleverne får lommepenge
for at udvise ihærdighed, det er
ikke karakterpenge. Samfundsøkonomisk
vil det være millioner værd at brede
ud, og i den sammenhæng blegner
lommepengenes størrelse. Vi har i forvejen
gode erfaringer med at give børn
i vores boligområder lommepenge for
at rydde op, gøre rent eller gå til hånde
på anden vis,” tilføjer han.
”Mod på matematik” er en digital
platform udviklet af e-læringsvirksomheden
Area9, der samarbejder med BL
- Danmarks Almene Boliger om initiativet.
Formålet er at hæve karaktererne
hos børn, som er fagligt udfordrede i
matematik, og dermed øge deres
chancer for at få en uddannelse og
klare sig godt resten af livet.
Børnene lærer også at lære
BL’s engagement skyldes, at børn, der
bor i almene boliger, generelt klarer
sig dårligere i skolen med et karaktergennemsnit
i eksempelvis matematik
på 5,6 end deres øvrige jævnaldrende i
Danmark, der får 6,9 i gennemsnit i
matematik.
Det er ikke, fordi Bent Madsen selv
havde problemer med matematik i
skolen. Som cand.polit. skulle det
teoretiske grundlag på det punkt være
i orden. Han peger på, at matematik
er et eksakt fag og specielt godt egnet
som pædagogisk springbræt:
”Matematik er let at programmere,
og det er et fælles 3. sprog, hvis indhold
ikke farves af børnenes arv og
miljø og andre forskelle i forudsætninger.
Med Area9’s pædagogiske metode
lærer børnene ikke alene matematik,
de lærer også at lære. Dermed
bliver børnene også bedre til at lære
fag som dansk, engelsk og geografi.”
Børnene går aldrig i stå
Belønningen med lommepenge er
skruet sådan sammen, at eleverne får
56,72 kroner for hvert modul, de gennemfører.
”Mod på matematik” består
af 20 moduler, svarende til højst
1.134,40 kroner. E-læringsmaterialet er
bygget op med avancerede algoritmer.
Hvis børnene undervejs har svært ved
noget, ændrer systemet strategi og
prøver på en anden måde. På den
måde går børnene aldrig i stå under
læringen.
Hvorfor kaster BL sig ud i at undervise
børn, der bor i almene boliger? Skal BL
ikke bare skaffe dem tag over hovedet, og
så lade skolen undervise?
f o k u s
O R D : K R I S T I A N K O N G E N S G A A R D F O T O : N I C O L A I L O R E N Z E N
Administrerende direktør Bent Madsen, BL - Danmarks Almene
Boliger, ønsker at sætte ny fokus på skole og uddannelse. I samarbejde
med e-læringsvirksomheden Area9 Lyceum udfordrer
han det pædagogiske parnas, blandt andet ved at kaste lommepenge
efter eleverne for at deltage i matematikundervisning.
12 Magasinet 2 ∙ 2020