13
”Det er en del af vores DNA at løfte
de udfordrede børn i almene boliger
ud af deres situation. Uddannelse er
en integreret del af velfærdssamfundet,
og vi ønsker at sætte ny fokus på
skole og uddannelse. Målet er der
ingen diskussion om, for det gælder
som altid om at kunne læse, skrive og
regne. Det er den sejr for det enkelte
menneske, der tæller i det lange løb -
lommepengene er kun til at sætte
løbet i gang,” fastslår Bent Madsen.
Vi skal lære i vores eget tempo
Hos samarbejdspartneren om ”Mod på
matematik”, Area9, siger grundlægger
og administrerende direktør Ulrik Juul
Christensen, at ”test er den bedste
måde at genere folk på!”
Han ønsker plads til forskellighed:
”Derfor skal vi lære i vores eget
individuelle tempo,” mener han.
Selv om matematik er et eksakt fag,
så kan ethvert fagområde ifølge Ulrik
Juul Christensen kobles på Area9’s
e-læringssystemer. Foreløbig har
virksomheden udviklet cirka 2.000 forskellige
faglige retninger, som løbende
vedligeholdes med nyt indhold.
Forretningsmodellen bygger på, at
virksomheder og uddannelsesinstitutioner
abonnerer på undervisningsprogrammerne.
Opgør med
ørkesløse skriftlige opgaver
Ulrik Juul Christensen afviser, at
Area9’s e-læringsværktøj er bevidstløst
terperi tilsat nymodens pædagogik:
”Vores e-læring skal være af en kvalitet
som de bedste velmenende
lærere, og ikke dem med den sædvanlige
plade, der opfattes som volapyk.
Læringssituationen går galt, hvis den
ikke er konstruktiv, for eksempel hvis
du får følelsen af at blive gjort til grin.”
Er de undervisningsprogrammer, du
har udviklet, et opgør med din egen skoletid?
”De er et opgør med ørkesløse
skriftlige opgaver og et opgør med, at
vi skal lære på tid. Vi giver desværre
karakterer efter, hvor hurtige elever
og studerende er til at lære, og ikke
efter hvor dygtige de kan blive. Hvorfor
har jeg aldrig forstået. Der skal være tid
til at lære stoffet ordentligt og med en
uendelig tålmodighed som en bedstemor.”
Ingen tabere
Ulrik Juul Christensen havde ikke selv
specielt vanskeligt ved matematik i
skolen. Men han medgiver, at det er et
svært fag:
”Alle har på et tidspunkt lidt nederlag
i matematik. Det gjorde Einstein
også. Derfor er det ikke så mærkeligt,
hvis Muhammed fra en af de almene
boligforeninger kan have svært ved det.
Men i ”Mod på matematik” får han
aldrig et nederlag.”
Ulrik Juul Christensen blæser også
på kritikken af, at eleverne får lommepenge
for at lære matematik:
”En af drengene blev på TV spurgt,
om ikke han ville droppe matematikken,
når han ikke længere fik penge for
det. Det afviste han blankt og understregede
blot, at det var fedt at få penge
for noget af det. Det bekræfter det, vi
ved andre steder fra, at belønning for at
yde en indsats virker. Det er jo ikke de
traditionelle karakterpenge, hvor man
belønnes for resultatet. Jeg tror ikke på
konkurrence i en læringssituation, og
ved at belønne indsats i stedet for
resultater bliver der ingen tabere.”
Ifølge projektmedarbejder Lea Astrid Darmon,
BL - Danmarks Almene Boliger, virker
projektet efter hensigten: ”Men vi ved ikke i
hvor høj grad, da datagrundlaget endnu er for
småt. Derfor er det også vigtigt for os, at vi får
udbredt ”Mod på matematik” til flere børn i de
almene boligområder,” påpeger hun.
”Mod på matematik” er sikret en større udbredelse,
idet Novo Nordisk Fonden netop har
bevilget knap tre millioner kroner til projektet.
Formålet er at få udviklet indholdet i platformen
til at rumme ikke kun 6. klassetrin, men
hele udskolingen fra 6.-9. klasse: ”Vi er selvfølgelig
rigtig glade for, at langt flere børn nu
kan få styrket deres matematikkundskaber.
Men det betyder også, at vi nu kan få et langt
større datagrundlag at vurdere metodens
virkninger ud fra,” siger Lea Astrid Darmon.
Samtidig skal BL i et partnerskab med administrationsorganisationen
KAB og Red Barnet
Ungdom afprøve platformen i regi af læringscaféer
i KAB-fællesskabets boligområder i
Herlev Kommune.
”Novo Nordisk Fonden ønsker på
længere sigt, at erfaringerne fra projektet
udbredes til alle de alment
boende børn og unge i udskolingen,
der kan få gavn af en øget
faglighed i matematik. Dermed
forstærkes også forudsætningerne
og interessen for de
naturfaglige fag,” siger Lea
Astrid Darmon.
Hvad byder fremtiden?
Lea Astrid
Darmon
Mod på
matematik
• E-læringsmateriale udviklet af
virksomheden Area9.
• Målrettet børn i 6. klasse i almene
boligbebyggelser og rullet ud af
BL - Danmarks Almene Boliger.
• Børnene får lommepenge, 56,72 kr.
for hvert modul, for at deltage i
matematikprojektet.
• Hvert modul tager cirka 1 time at
løse, og der er 20 moduler.
• Matematikopgaverne løses via en
app på mobil eller tablet.
• I pilotfasen deltog der børn fra Rønne,
Fredericia, Gellerup, Horsens og
Kokkedal. Nu er der projekter i gang
i Ringkøbing-Skjern, Tilst, Rønne,
Ikast, Randers, Sønderborg, Lemvig,
Svendborg og Kalundborg. De er alle
i forskellige stadier, blandt andet fordi
corona-krisen har gjort det nødvendigt
hos mange at holde en pause i forløbet.