»Vi vil gå forrest i den grønne omstilling, men uden at gå
på kompromis med vores gæsters oplevelse.
De sidste fem år har vi reduceret vores energiforbrug
med 20 procent. Vi har blandt andet skiftet
energikilder, og vi har gjort en stor indsats i køkkenet,
hvor 40 procent af energiforbruget ligger. Vi har fået
nye ovne og nye processer, og vi udfordrer vores medarbejdere
på deres adfærd; de behøver for eksempel
ikke tænde komfuret med det samme, hvis de først skal
bruge det om tre timer.
I alle vores afdelinger har vi prøvet at identificere,
hvad vi kan gøre. I restauranterne kan vi arbejde med at
opsplitte buffeten, så vi minimerer madspild, og i køkkenet
bruger vi økologiske råvarer, der er i sæson. Det er
ikke hos os, du finder en dessert med jordbær i januar.
Vi sørger også for at rose, så vores medarbejdere kan
se, at de gør en forskel. Mere end 100 af vores ansatte er
blevet uddannet inden for bæredygtighed.
Men vi skal også skabe en balance imellem hensynet
til mennesket og miljøet. Vi lægger stadig en dug på
bordet, hvis det ser bedre ud; vi skal ikke gøre vores
produkter dårligere.
Vi er kommet langt de sidste fem år. Vi modtog prisen
for ”Danmarks mest bæredygtige
18 Magasinet 2 ∙ 2020
hotelkæde” i 2019 og igen
i 2020. Men vi kan ikke
sætte to streger under
og sige, at vi er færdige.
Der er hele tiden
nye muligheder. Den
grønne omstilling er
ikke et projekt, det
er en forandring i
holdninger.«
Grøn
omstilling
Selv om corona-krisen har fyldt næsten alt og fortsat
kommer til at dominere det økonomiske billede i fremtiden,
så eksisterer klimaproblemerne endnu. Danmark
har ambitioner om at nå 70 procentsmålet i 2030 og skabe
milliardeksport med grønne løsninger til verdensmarkedet.
Men hvordan arbejder dansk erhvervsliv med at gøre
de grønne ambitioner til virkelighed?
O R D : K R I S T I A N K O N G E N S G A A R D O G S I G N E H V A S
»Vi stiller el-drevne biler til rådighed for kunder i foreløbig
København, Aarhus, Malmö og Göteborg.
Markedet er drevet af tidens store trends som urbanisering,
deleøkonomi og bæredygtighed. De store byer
bliver større, og den kollektive transport kan ikke dække
alle individuelle behov.
I princippet kunne vores koncept også omfatte
benzin- og dieseldrevne biler. Men det er her, bæredygtighed
som den tredje trend kommer ind i billedet
med grøn omstilling til at løse klimaproblemer. De unge
vil ikke køre rundt i en osende dieselbil, og de vil ikke
binde en større kapital i egen bil. De vil ikke have besvær
med parkering eller serviceudgifter. De vil kunne gå ned
på gaden og låse en el-bil op og sætte den fra sig igen,
når de ikke længere har brug for bilen - enkelt, miljørigtigt
og økonomisk attraktivt.
En sådan grøn omstilling kan markedskræfterne
imidlertid ikke klare alene. Der skal politiske initiativer
til lokalt, nationalt og internationalt. Lokalt støtter
blandt andre Københavns Kommune udviklingen ved
at etablere opladningsstandere og gratis parkeringspladser
for el-biler.
GreenMobility har nu været på markedet i tre år, og
virksomheden vil inden udgangen af 2021 være etableret
i yderligere 15 byer rundt om i Europa.
Som dansk selskab på vej ud i den store
verden ved vi, at der skal bruges mange
penge for at opfylde vores ambitioner.
Mange penge til vækst, for markedet for
grøn mobilitet er i kraftig vækst.
Skal GreenMobility med som dansk
virksomhed, skal danske investorer
forstå sig på grønne vækstvirksomheders
potentiale.«
f o k u s
Tidens trends
skal følges op
med grønne
løsninger
Vi vil gå forrest
uden at gå på
kompromis
Henrik K. Isaksen,
stifter, bestyrelsesformand,
GreenMobility
Peter Schelde,
koncernchef,
Comwell Hotels