Behov for akademikeres
IT-kompetencer
Akademikere har behov for flere og bedre IT-kompetencer, inden de skal ud
i virksomhederne. Universitetets prorektor, Bente Stallknecht, og lederen af
Datalogisk Institut, Mads Nielsen, fortæller her, hvad universitetet gør for at
opfylde behovet, og forklarer, hvilke barrierer de kæmper imod.
Ord: Kristian Kongensgaard Foto: Nanna Navntoft og Jakob Møller
Med knap 40.000 studerende i alt og
næsten 10.000 udklækkede bachelorer
og kandidater om året er Københavns
Universitet noget af en supertanker at
manøvrere med, hvis retningen skal
justeres. Alligevel ønsker Dansk
Erhvervs medlemsvirksomheder flere
IT-kompetencer hos deres kommende
medarbejdere fra universiteterne. Det
ønske vil Københavns Universitet gerne
opfylde. Ifølge prorektor Bente Merete
Stallknecht er Københavns Universitet
midt i en udviklingsproces, hvor studerende
på de knap to hundrede forskellige
studieretninger skal tilføres flere
IT-kompetencer.
Ambitionen er, at alle studerende på
sigt skal have adgang til de IT-kompetencer,
der er relevant for deres uddannelse.
Om det er naturvidenskab eller
teologi. Det skal veksle mellem generelle
og skræddersyede kompetencer,
foruden en udbygning af universitetets
kombinationsuddannelser.
Digital uddannelse og dannelse
”IT er og bliver mere og mere relevant i
alle studiegrene. Digitalisering gør det
muligt at finde mønstre og ny viden i sit
fagområde, som man ikke kunne før -
også i de humanistiske og samfundsfaglige
uddannelser. For eksempel har
jura været meget hurtigt ude til blandt
andet at udvikle IT-kompetencer til at
finde sammenlignelig retspraksis. Vi er
fortsat i den forberedende fase med at
udvikle en såkaldt ”digital diamant”. Den
indeholder flere sider af digital dannelse,
herunder også hvordan man
22 Magasinet 1 ∙ 2020
kritisk forholder sig til etiske dilemmaer
omkring for eksempel fortrolige data
eller misinformation. Det digitale indhold
og metoderne skal naturligvis ikke
være ens for alle uddannelser. Men der
skal være et fælles grundlag, dels generelt
og dels i de enkelte uddannelser,
suppleret med individuelle tilbud til de
studerende. Men det
tager tid. Inden kandidaterne
forlader universitetet,
tager det jo
mindst fem år, inden
vores initiativer slår
helt igennem,” siger
Bente Stallknecht.
De studerende
ved for lidt
I det hjørne af universitetet,
hvor de hardcore
dataloger uddannes, er
der også udfordringer.
Mads Nielsen, leder af
Datalogisk Institut med
cirka 1.500 studerende,
kan ganske vist se sine
kandidater gå som
varmt brød, næsten inden
de er færdiguddannet.
Men det er ikke ensbetydende
med, at han
er helt tilfreds med
kompetenceniveauet.
”Der er et efterslæb lige
fra folkeskolen, over
gymnasiet og til universiteternes
uddannelser
og forskning. De studerende
ved generelt for lidt om digitalisering,
når de begynder på universitetet.
De ved også for lidt, når de har fået deres
eksamen. Det gælder for så vidt også
dem, vi tidligere har uddannet på Datalogisk
Institut, da teknologien udvikler sig
så hurtigt. Manglen på kandidater med
hardcore IT-kompetencer kan ikke løses
p å a g e n d a e n
Mads Nielsen
»De studerende ved
generelt for lidt om
digitalisering«