Sociale Dombrovskis
Letlands konservative ekspremier-
minister og tidligere medlem af Europa-
Parlamentet for den konservative EPPgruppe,
Valdis Dombrovskis, er blevet
næstformand for ”An Economy that works
for people”. Hans arbejdsopgaver ligger
inden for job og det indre marked. Derfor
skal Dombrovskis i de næste fem år
koordinere økonomien for den europæ-
iske søjle for sociale rettigheder. Dertil
skal han hjælpe Vestager med at forbedre
SMV’ers adgang til finansiering.
Inden for 100 dage skal der komme et
forslag om en europæisk mindsteløn –
noget som vi i Danmark ikke er særligt
begejstrede for. Det bliver også spændende
at se, om Dombrovskis tør kigge på
Servicedirektivet, der er blandt EU’s mest
kontroversielle, fordi det har til formål at
fjerne barrierer for tjenesteyderes ret til at
etablere sig i EU-lande og tjeneste-
ydelsers fri bevægelighed. Dermed gør
Servicedirektivet det lettere for især små
og mellemstore servicevirksomheder at
handle på EU’s indre marked. Alene en
ordentlig implementering af de
nuværende regler vurderes til at kunne
løfte EU’s BNP med 2 %. En forbedring af
det indre marked for services ville kunne
give endnu flere gevinster, fordi servicesektoren
er en voksende del i hele Europa.
Men services er et politisk sprængfarligt
område, hvorfor det ikke er sikkert, at der
er politisk vilje.
Fransk industripolitik
Franske Thierry Breton var ikke von der
Leyens førstevalg. Men efter at Sylvie
Goulard blev grillet og nedstemt til
Magasinet 1 ∙ 2020 37
Lasse Hamilton Heidemann
høringen i Europa-Parlamentet, faldt
valget på den tidligere økonomi-, finans-
og industriminister samt erhvervs-
drivende Thierry Breton. Breton har siden
2008 været CEO for virksomheden Atos,
der tilbyder IT-services og -rådgivning.
Han – som tydeligvis ved noget om både
det at være erhvervsdrivende og digitale
services – kommer til at tackle posten som
kommissær for det indre marked, forsvar,
industripolitik og rumfart. Hans vigtigste
opgaver bliver at udforme et digitalt indre
marked, der i højere grad forbinder forbrugere
med firmaer, og derved fjerner de
barrierer, der stadig er tilbage på det indre
marked. Implementering og håndhævelse
af eksisterende regler bliver også centralt,
hvis det indre marked skal fungere.
Breton skal også være ansvarlig for den
overordnede industrielle strategi. Det er
ingen hemmelighed, at den tysk/franske
linje på det industrielle område ikke lige
er Danmarks kop te – vi har det svært med
at udhule konkurrencereglerne. Der bør
være fokus på at sikre et velfungerende
indre marked – det er nøglen til vækst og
konkurrenceevne – og ikke statsstøtte til
specifikke industrier og ved at udhule
konkurrencereglerne.
Irsk handel
Den tidligere irske udenrigsminister og
landbrugskommissær under Juncker-
Kommissionen, Phil Hogan, skal være
EU’s kommissær for handel. Det affødte
en del debat, for handelskommissæren er
den, der skal forhandle en frihandelsaftale
med briterne efter Brexit. Men Hogan er
ikke fan af Boris Johnson, og det er derfor
svært at tolke hans udnævnelse som andet
end en loyalitetserklæring til Irland og en
advarsel til briterne.
Udover frihandelsaftalen med briterne
vil Hogans opgaver bestå i at gennemføre
en reform af Verdenshandelsorganisationen,
indgå en frihandelsaftale med USA
samt etablere et handels- og investeringspartnerskab
med Afrika. Det forventes
desuden, at der bliver fremlagt en
investeringsaftale med Kina inden
udgangen af 2020.
Rumænsk transport
Det blev tidligere medlem af Europa-
Parlamentet for EPP-gruppen Adina-
Ioana Valean, der løb med posten som
transportkommissær. Transport er et
emne, der fylder meget i EU for tiden på
grund af Vejpakkerne, der indeholder
bestemmelser om cabotagekørsel, hviletid
m.m. Spørgsmålet er her, om Valean har
de samme interesser som de danske.
Historisk har østeuropæernes interesser
været ret klare, så det bliver spændende at
se, om Valean kan flytte debatten fremad.
Der er behov for klare regler, så transportsektoren
ved, hvad den skal overholde.
Frem mod 2021
Der er meget at gøre i Bruxelles, og Dansk
Erhverv er på bolden på alle de centrale
områder. EU’s kommissærer skal sikre en
fremtid, som er åben, grøn, digital og en
konkurrencedygtig spiller i den globale
økonomi. Vi skal turde se frem. Vores
medlemmer får dagligt hjulene til at dreje
rundt i både den danske og den europæiske
økonomi. Dansk Erhverv sikrer, at det kan
fortsætte og blive endnu bedre fremover.
Det gør vi i dag. Det gør vi i morgen.
Inden for 100 dage
skal der komme
et forslag om
en europæisk
mindsteløn – noget
som vi i Danmark
ikke er særligt
begejstrede for.